V bratislavskej Petržalke sa po dokončenej električkovej trati previezli prví cestujúci v rámci skúšobnej jazdy. FOTO: HN/Spodniaková Miroslava/mafra
StoryEditor

Električka do Petržalky: projekt sa úplne dokončí počas leta

06.02.2025, 11:40
06.02.2025, 16:08
Autor:
TASRTASR

Žiadosť o predĺženie lehoty ukončenia stavby podal stavebník 13. novembra 2024, teda niekoľko dní pred uplynutím pôvodnej lehoty, ktorú špecifikovalo stavebné povolenie vydané v decembri 2020.

Projekt električkovej radiály v bratislavskej Petržalke, v úseku od Jungmannovej po Janíkov dvor, by mal byť úplne dokončený do 15. augusta. 

Vyplýva to z rozhodnutia Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) ako špeciálneho stavebného úradu pre mestské dráhy, ktorým povolil zmenu stavby pred dokončením. Stavebníkovi, ktorým je hlavné mesto, predĺžil na jeho žiadosť lehotu na dokončenie stavby. Pôvodná lehota uplynula vlani v novembri. Spustenie električky je naplánované na jar.

Zmena lehoty

"Bratislavský samosprávny kraj rozhodol o zmene lehoty na dokončenie stavby do 15. 8. 2025. Pôvodná lehota na dokončenie stavby bola určená do 36 mesiacov odo dňa začatia stavby. Lehota uplynula 18. 11. 2024," uviedol riaditeľ odboru komunikácie a marketingu Úradu BSK Michal Feik.

image

V Bratislave sa rozbehne ďalší električkový megaprojekt. Pozrite sa, ako sú na tom plánované nové trate

Žiadosť o predĺženie lehoty ukončenia stavby podal stavebník 13. novembra 2024, teda niekoľko dní pred uplynutím pôvodnej lehoty, ktorú špecifikovalo stavebné povolenie vydané v decembri 2020. Argumentoval pomalšou výstavbou, ako jej dôvod uviedlo hlavné mesto časovú náročnosť prípravy uskutočňovania stavby, potrebu nepredvídaného zosúlaďovania prebiehajúcich stavebných prác na súvisiacich stavebných objektoch a prípravy iných stavieb v území.

"Predmetné rozhodnutie ešte nie je právoplatné," doplnil Feik s tým, že rozhodnutie bolo doručené a plynie lehota na podanie odvolania.

V akom štádiu dokončenia bude predmetná stavba, zistí BSK ako špeciálny stavebný úrad pre stavby mestských električkových dráh a trolejbusových dráh a pre stavby v ich ochrannom pásme po podaní žiadosti o kolaudáciu stavby a následnom miestnom zisťovaní.

Na základe toho bude rozhodnuté o ďalšom postupe. "Ak bude stavba úplne dokončená a doložené všetky doklady potrebné pre vydanie kolaudačného rozhodnutia, stavba bude daná do trvalého užívania," poznamenal Feik.

Predĺženie lehoty na dokončenie stavby označuje magistrát "len" za administratívny úkon, nič sa podľa neho nemení na tom, že plnú prevádzku električky chce hlavné mesto spustiť na jar.

Dokončenie procesu

Ešte pred jej samotným spustením je potrebné dokončiť proces povoľovania stavby a pokračovať budú ďalšie práce týkajúce sa prístreškov, nástupísk, zábradlí, chodníkov, cyklochodníkov a ďalšie terénne práce.

Hovorca Bratislavy Peter Bubla zároveň pripomenul, že súčasťou projektu sú aj objekty, ktorých dokončenie nemá dosah na prevádzku električky, a tie budú realizovať aj po jej spustení.

image

Petržalka sa dočkala. HN sa previezli električkou po novej trati, meškajúci projekt ide do finále (+video)

Posledným objektom má byť dokončenie dvoch mostov na Kutlíkovej ulici a preloženie zostávajúcej časti cesty do jej nového profilu. "Tento úsek je projektovo, stavebne aj logisticky asi najnáročnejšia časť stavby. Ale veríme, že aj tá bude dokončená do konca letných prázdnin, už bez vplyvu na prevádzku električky pre cestujúcich," uviedol.

Po tom, ako vlani v decembri po viac ako troch rokoch od začiatku výstavby radiály v úseku Jungmannova - Janíkov dvor prešla po trati prvá skúšobná električka, majú nasledovať dokončovacie práce na nástupiskách a priľahlých objektoch i povoľovacie procesy.

Spustenie plnej prevádzky električky je naplánované na jar. Hlavné mesto deklaruje, že robí všetko preto, aby sa tak stalo. Do úplného dokončenia projektu bude zároveň potrebné dobudovať zvyšné stavebné objekty, ktoré nie sú nevyhnutné na samotnú prevádzku električky, napríklad premostenie Kutlíkovej ulice. Výstavba si vyžaduje viaceré, aj paralelné, dopravné obmedzenia.

Výstavba novej električkovej trate má mať aj plynulé financovanie. Vlani v novembri podpísalo hlavné mesto s ministerstvom dopravy zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku (NFP). Ide o sumu viac ako 66 897 914 eur z eurofondov určenú na financovanie druhej fázy dopravného projektu.

01 - Modified: 2025-02-25 11:29:02 - Feat.: - Title: Petržalský parkovací systém spôsobuje rozpory. Bratislava sa obrátila na rezort vnútra 02 - Modified: 2025-02-15 09:13:35 - Feat.: - Title: Prokuratúra naďalej trvá na tom, že petržalský parkovací systém je v rozpore so zákonom 03 - Modified: 2025-02-08 22:03:18 - Feat.: - Title: Hasiči likvidujú požiar bytu v bratislavskej Petržalke, ľudí evakuovali 04 - Modified: 2025-01-23 10:00:41 - Feat.: - Title: Rezort školstva je už kompletne presťahovaný do budovy v bratislavskej Petržalke 05 - Modified: 2024-12-20 18:30:00 - Feat.: - Title: Slovensko je pri škôlkaroch blízko dna Európy. Kde to horí najviac? Akútny problém hlási jeden kút krajiny
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. február 2025 18:08