Od začiatku tohto roka platí na Slovensku daň zo sladených nápojov. Ide o súčasť opatrení, ktoré predstavila súčasná vláda premiéra Roberta Fica v snahe konsolidovať verejné financie. Pri jej zavedení argumentovala okrem iného aj zdravotným hľadiskom.
Počas prvého roka si od nej štát sľuboval 69 miliónov eur, následne to malo byť 94 miliónov. Či sa skutočne podarí toľko na novej taxe vyzbierať, je otázne. Segment hovorí o výraznejších prepadoch predaja, ako sa pôvodne očakávalo.
Zo začiatku to pritom ešte nevyzeralo až tak dramaticky. Maloobchodné siete totiž dopredávali zásoby nápojov, ktoré nakupovali za starú cenu, a teda na ktorých sa daň neprejavila.
„Máme k dispozícii dáta za prvých päť mesiacov za maloobchodný trh a vidíme vyše 12-percentný pokles v celej kategórii sýtených sladených nápojov. Prepad v reštauráciách bude ešte vyšší,“ uvádza pre HN Michal Dyttert, riaditeľ pre korporátne záležitosti a udržateľnosť Coca-Cola HBC Česko a Slovensko. Pri pohľade na segment ako celok sú prepady ešte vyššie.
Zostáva vám 75% na dočítanie.