Viac ako polovicu nákupov v kamenných obchodoch na Slovensku dnes zákazníci uhrádzajú digitálne, čiže kartou, mobilom alebo iným zariadením.
Digitálne platby tak tvoria už 55 percent bežných nákupov. Ľudia by pritom platili digitálne ešte častejšie, ale v necelej pätine prípadov sa stretávajú s obchodníkmi alebo poskytovateľmi služieb, ktorí tieto možnosti stále neponúkajú. Informovala o tom v utorok spoločnosť Mastercard na základe výsledkov svojho prieskumu.
„Digitálne platby, či už fyzickou kartou, mobilom alebo napríklad prsteňom, jednoznačne zlepšujú zákaznícku skúsenosť. Ľudia si dnes miesta, kam idú nakupovať, alebo služby, ktoré chcú využiť, často vyberajú podľa toho, či tam majú moderné platobné metódy k dispozícii,“ uviedla Jana Lvová, generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.
„A ak môžu, nielenže im dávajú prednosť, ale zároveň tam aj viac utratia. V súčasnosti, keď je každý zákazník vzácny, môže byť pre podnikateľa platobný terminál reálnou konkurenčnou výhodou,“ dodala Lvová.
Dlhodobé dáta ukazujú, že obchodníkom, ktorí začnú prijímať platobné karty, narastú tržby v priemere o 18 percent. Prevádzky s terminálmi sú totiž u spotrebiteľov obľúbenejšie.
Z prieskumu vyplýva, že 17 percent ľudí míňa v hotovosti menej ako pri platbe kartou a 40 percent opýtaných si na ďalší nákup zvolí iného obchodníka, pokiaľ sa u toho aktuálneho platiť kartou nedá.
Spoločnosť zároveň zistila, že možnosť platiť kartou, mobilom alebo iným digitálnym spôsobom ľuďom stále najviac chýba u lekárov a zubárov (39 percent) a na vonkajších trhoch (26 percent).
Naproti tomu sa situácia v posledných rokoch najviac zlepšila na obecných úradoch, na polícii, na parkoviskách alebo v reštauráciách, kaviarňach či kluboch, kde je dnes bežné platiť digitálne prostredníctvom platobných terminálov.
Z prieskumu taktiež vyplynulo, že 83 percent ľudí používa najmenej jednu platobnú kartu. Dnes vlastní v priemere jeden človek 1,38 karty, zatiaľ čo v roku 2019 to bolo 1,31, vyčíslila spoločnosť.
Ľudia taktiež neváhajú používať digitálnu platbu aj pri drobných výdavkoch, napríklad pri kúpe jedného kusu pečiva alebo nápoja. Podľa prieskumu totiž 52 percent ľudí zaplatí kartou aj čiastku pod jedno euro.

