Automobilky. FOTO: Reuters
StoryEditor

Zamestnanci automobiliek upozorňujú na dlhodobé výzvy. Pracovných miest bude menej, tvrdí poradca premiéra

13.08.2025, 21:36
Autor:
TASRTASR

Počet pracovných miest v automobilovej výrobe bude podľa Artura Bekmatova prirodzene klesať a pracujúci z tohto segmentu budú musieť prejsť rekvalifikáciou.

Dlhodobé výzvy pre automobilový priemysel by sme nemali prehliadať kvôli výzvam krátkodobým. Tie prvé budú mať s určitosťou negatívny dopad na zamestnanosť, ale môžeme sa na ne kvalitne pripraviť, aby bol vplyv na slovenských pracujúcich čo najmenší.

Zhodli sa na tom v stredu zástupcovia zamestnancov z najväčších automobiliek na Slovensku na stretnutí s poradcom premiéra v oblasti ochrany pracujúcich, sociálnych vecí a spolupráce s odbormi Arturom Bekmatovom. Informoval o tom Bekmatov s tým, že stretnutie inicioval kvôli turbulenciám, ktoré môže vyvolať americká politika zvyšovania ciel na tovary z Európy.

Dopad amerických ciel

Odborári zo spoločností Kia, Volkswagen Bratislava, Volkswagen Martin, Stellantis, Mobis a ZKW na stretnutí na Úrade vlády informovali o type vyrábaných modelov, ich exporte, ako aj plánoch zamestnávateľov na nasledujúce roky.

Zástupcovia zamestnancov podľa Bekmatova upozornili, že vyrokovaná colná sadzba vo výške 15 percent, ako aj ďalšie clá naviazané na výrobu automobilov nevyvolajú také otrasy, ako vykresľovali niektoré prvotné odhady.

image

Platy v priemysle extrémne vystrelili. Dôvodom je obľúbený benefit, ktorý firmy zvyknú vyplácať pred letom

Zároveň vyzdvihol, že vláda už skôr vyhovela zamestnávateľom a v skrátenom legislatívnom konaní uľahčila prístup k štátnej pomoci, tzv. kurzarbeitu.

Zmena ekonomiky

„Oveľa vážnejšie obavy medzi zamestnancami vyvoláva nevyhnutnosť preorientovania sa slovenskej ekonomiky z výroby automobilov na segment služieb. To znamená premenu Slovenska z ´montovne Európy´ na ekonomiku s vyššou pridanou hodnotou. Tento krok bude v dlhodobom horizonte nevyhnutný,“ zdôraznil poradca premiéra.

Počet pracovných miest v automobilovej výrobe bude podľa neho prirodzene klesať a pracujúci z tohto segmentu budú musieť prejsť rekvalifikáciou. „Ak sa chceme vyhnúť sociálnym otrasom, tak táto rekvalifikácia musí byť masívna a dobre naplánovaná,“ doplnil Bekmatov.

Odborári z viacerých pracovísk sa podľa neho tiež zhodli na znižujúcej sa ochote zamestnávateľov viesť s pracujúcimi korektný sociálny dialóg.

„Napriek dlhodobej ziskovosti spoločností sú slovenské manažmenty len zriedka ochotné odmeniť tých, ktorí spomínaný zisk vyprodukovali, teda slovenských pracujúcich. V mnohých prípadoch zamestnávatelia argumentujú prehnanými či vymyslenými hrozbami o príchode ťažkých časov a chýbajúcich prostriedkoch na zvyšovanie platov pracujúcich,“ dodal Bekmatov.

01 - Modified: 2025-08-13 16:30:00 - Feat.: 1 - Title: Trump likviduje pôvodný americký kapitalizmus. Jeho model sa podobá na čínsky 02 - Modified: 2025-08-12 18:06:04 - Feat.: 1 - Title: Platy v priemysle extrémne vystrelili. Dôvodom je obľúbený benefit, ktorý firmy zvyknú vyplácať pred letom 03 - Modified: 2025-08-11 13:28:39 - Feat.: 1 - Title: Tesla má veľké plány, jej dcérska spoločnosť chce dodávať elektrinu v Spojenom kráľovstve
01 - Modified: 2025-12-03 09:54:19 - Feat.: - Title: „Spaľováky“ môžu byť zachránené: Brusel chce prelomiť ich plánovaný zákaz predaja 02 - Modified: 2025-12-03 09:32:00 - Feat.: - Title: Nová zmena v povinnostiach pre podnikateľov. Nepripravte zamestnancov o penzie 03 - Modified: 2025-12-01 11:27:28 - Feat.: - Title: Záchranná sieť sa rozširuje. Únia chce platiť rekvalifikácie zamestnancom ešte predtým, ako prídu o prácu 04 - Modified: 2025-12-01 09:49:40 - Feat.: - Title: Rekordný september sa nezopakoval. Podiel čínskych áut v Európe klesol, no lacné značky na juhu rastú 05 - Modified: 2025-11-25 22:55:00 - Feat.: - Title: Od januára si výrazne priplatia živnostníci aj zamestnanci. Odvody porastú na historické úrovne
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. december 2025 06:49