Ilustračná fotografia. FOTO: pixabay/ StartupStockPhotos
StoryEditor

Štvrtina startupov chce odísť zo Slovenska, chýba im opora a prístup k investorom

10.09.2025, 23:35
Autor:
TASRTASR

Takmer polovica startupov už dnes robí viac než 50 percent tržieb v zahraničí. Najväčšou výzvou je však predaj.

Slovenské startupy sú silné v IT a zdravotníctve, úspešné sú najmä v zahraničí. Štvrtina z nich chce zo Slovenska odísť, chýba im lepší prístup k investorom a financovaniu a kvalitnejšia podpora. Vyplýva to z prieskumu Slovenskej sporiteľne a konzultačnej spoločnosti Civitta.

V prieskume spoločnosti zisťovali, ako funguje biznis slovenských startupov, kto sú ich zakladatelia a investori, akým spôsobom financujú svoj biznis, koľko ľudí v nich pracuje či akým spôsobom využívajú nielen štátnu podporu. Celkovo získali odpovede od 183 startupov a 41 investorov z približne 600 oslovených zástupcov startup komunity.

image

Eurokomisia chce uľahčiť a zjednodušiť podnikanie v Európe. Podporujeme jednotný trh, vraví von der Leyenová

Takmer polovica startupov už dnes robí viac než 50 percent tržieb v zahraničí. Najväčšou výzvou je však predaj. „Slováci sa vedia skvelo sústrediť na produkt, no predaj ide ťažšie.

Hoci ženy sú súčasťou zakladateľských tímov v štvrtine startupov, z celkového počtu founderov tvoria len 15 percent. To ukazuje, že diverzita je stále obrovskou výzvou,“ hodnotí partner spoločnosti Civitta Eva Šimeková.

Pribudli anjelskí investori, no šesť z desiatich z nich hovorí, že startupov na investovanie je málo. Až štvrtina firiem dokonca zvažuje odchod zo Slovenska.

Podľa prieskumu je najväčšou výzvou pre slovenské startupy predaj a získavanie zákazníkov (53 percent označilo medzi top tri výzvy).

Prekážkou je aj získavanie financovania (50 percent) a rast či škálovanie (28 percent). Výzvou je aj nábor technických a obchodných pozícií, kde sa startupy musia vyrovnať s nedostatkom talentovaných ľudí a konkurenciou veľkých firiem.

Výsledky ukázali sedem oblastí, ktoré by mali byť prioritou pre verejný aj súkromný sektor. Sú nimi rozvoj podnikavosti vo vzdelávaní, stabilné inštitucionálne prostredie, podpora transferu technológií, lákanie talentov, podpora expanzie startupov do zahraničia, silnejšie prepojenie s korporáciami a štátom a rozšírenie ponuky inkubátorov a akcelerátorov so zahraničnými väzbami.

01 - Modified: 2025-09-10 11:48:17 - Feat.: 1 - Title: Pellegrini chce, aby na ďalších výstavách EXPO malo Slovensko vlastný pavilón. Nabudúce nesmieme šetriť, vraví 02 - Modified: 2025-09-10 08:35:10 - Feat.: 1 - Title: Eurokomisia chce uľahčiť a zjednodušiť podnikanie v Európe. Podporujeme jednotný trh, vraví von der Leyenová 03 - Modified: 2025-09-05 08:30:15 - Feat.: 0 - Title: Ako vytvoriť efektívnu obsahovú stratégiu v roku 2025?
01 - Modified: 2025-12-24 22:38:32 - Feat.: - Title: Pre väčšinu Čechov je zemiakový šalát na Vianoce nevyhnutnosťou. Prieskum odhalil generačné rozdiely 02 - Modified: 2025-12-21 19:00:00 - Feat.: - Title: Slovensko síce upadá, ale dobre sa tu žije 03 - Modified: 2025-12-21 12:52:21 - Feat.: - Title: Vietnamcov už dávno nestretnete len na tržniciach. Nová generácia dáva prednosť iným sféram podnikania 04 - Modified: 2025-12-19 10:00:00 - Feat.: - Title: Deti používajú umelú inteligenciu ako kamaráta. Až prekvapivo často pri tom riešia násilie a s*x 05 - Modified: 2025-12-18 08:00:00 - Feat.: - Title: Meníme skladbu jedálnička. Na Slovensku aj globálne
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. december 2025 22:03