Ilustračná snímka. FOTO: Dreamstime
StoryEditor

Asi 70 percent slovenských rodinných firiem nemá plán, komu a ako odovzdať biznis

23.09.2025, 13:35
Autor:
TASRTASR

24 percent respondentov sa obáva, že ich deti nechcú pokračovať v podnikaní.

Takmer 70 percent rodinných firiem na Slovensku nemá plán, komu a ako odovzdať biznis. Spolovice ide pritom o firmy, ktoré majú viac ako 20 rokov existencie. Vyplýva to z prieskumu o rodinnom podnikaní na Slovensku vypracovaného pre poradenskú kanceláriu Subin & Partners.

„Rodinné podnikanie je extrémne dôležité pre túto republiku alebo všeobecne pre každú ekonomiku. Hoci sa o ňom až tak moc nehovorí, ale sú to najväčší zamestnávatelia, pretože predstavujú rádovo 60-70 percent zamestnanosti. Je to najväčšia produkcia hrubého domáceho produktu,“ priblížil Michal Šubín z poradenskej kancelárie.

image

V Európe rozbili sieť podvodníkov s kryptomenami, vylákali vyše 100 miliónov eur

Rodinné podnikanie je podľa neho pilierom pre krajiny a ich hospodárstva aj z pohľadu geografie a budovania komunít naprieč ich územím.

Z prieskumu vyplynulo, že väčšina rodinných firiem nemá plán a nevie, ako pokračovať ďalej. To však podľa Šubína nie je výlučne problémom slovenskej ekonomiky, ale celej Európy vrátane západných krajín, ktoré neprechádzali zmenou režimu.

Na základe odpovedí respondentov odborníci ďalej zistili, že 62 percent týchto firiem vedie výlučne rodina bez prítomnosti externého manažmentu. To môže podľa odborníka negatívne ovplyvniť ďalšie pokračovanie a prežitie rodinných firiem.

Napríklad v prípade, že deti nebudú mať záujem vstúpiť do rodinného podnikania, hrozí postupný úpadok alebo rozpredaj takejto firmy, upozornil Šubín. Na druhej strane uviedol, že dynamika sa mení a ľudia začínajú byť čoraz viac otvorení pripustiť do rodinného podnikania externých manažérov.

image

Najlepšie si s veľkými investíciami poradili Poliaci. Čechom plány nevyšli, nás brzdí jedna vec, tvrdí expert

Prieskum tiež zistil, že približne 24 percent respondentov sa obáva, že ich deti nechcú pokračovať v podnikaní. Zároveň 22 percent oslovených podnikateľov má obavy z predaja firmy.

„Rodina má vďaka tej firme nejaké svoje zázemie, má nejaký vplyv v tom regióne, ale aj tá fabrika má vplyv a vytvára tam nejaké to prostredie. A veľa tých respondentov, pätina respondentov, sa vlastne obáva dôsledku predaja toho podniku práve s ohľadom na to okolie, v ktorom žijú,“ doplnil Šubín.

01 - Modified: 2025-09-23 11:03:46 - Feat.: 1 - Title: Parlament odmietol opozičný návrh, ktorý by umožnil mladistvým podnikať 02 - Modified: 2025-09-22 11:19:07 - Feat.: 0 - Title: Slovenské a české e‑shopy tápajú v dátach a cenotvorbe. Polovica priznáva problémy 03 - Modified: 2025-09-18 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Študenti Košického kraja premieňajú nápady na startupy: ICKK podporuje nápady študentov až do výšky 20 000 €
01 - Modified: 2025-11-30 16:50:19 - Feat.: - Title: Influencerka Lucia Almaksus zahodila všetky zábrany: Takúto sumu zarobila za jediný mesiac! 02 - Modified: 2025-11-25 10:00:00 - Feat.: - Title: Victoria Beckham stojí pred obrovským rozhodnutím: V hre je predaj jej prestížnej značky! 03 - Modified: 2025-11-21 05:00:00 - Feat.: - Title: Keď podniká rodina: Ako má spoločný život a práca vplyv na fungovanie rodiny? TU sú príbehy zo života 04 - Modified: 2025-10-29 16:38:45 - Feat.: - Title: Litva na mesiac uzavrela hranice s Bieloruskom. Minsk hovorí o "bezohľadnej politike", ktorá škodí podnikaniu 05 - Modified: 2025-10-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Pozastavenie alebo zrušenie živnosti: Koľko to stojí a kedy sa to oplatí
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
01. december 2025 04:26