StoryEditor

Ráž pre HN: Nová diaľnica do Senca bude. Je to lepšie, ako rozšíriť súčasnú na štyri pruhy

13.11.2025, 15:55

V rozhovore s ministrom dopravy Jozefom Rážom sa dozviete:

  • Či je podľa neho na mieste vyvodzovať po zrážkach vlakov politickú zodpovednosť.
  • Aké sumy hrozia štátu v prípade arbitráže s bývalým talianskym zhotoviteľom tunela Višňové. 
  • Ako chce zabrániť tomu, aby sa na úseku Turany - Hubová vytvoril lievik.
  • Prečo chce stavať paralelnú autostrádu z Bratislavy do Senca,

Dve vlakové nehody počas jedného mesiaca, zhruba 250 zranených ľudí a diskusia o tom, čo sa to na našich železniciach deje. O tom, ako by mal štát postupovať, aby sme takýmto situáciám do budúcnosti zabránili, a aká je aktuálna stratégia pri diaľniciach, sme sa rozprávali s ministrom dopravy Jozefom Rážom. 

V súvislosti so zrážkou vlakov pri Pezinku ste sa vyjadrili, že niektorým veciam sa nedá zabrániť. Nedalo sa tej nehode predsa len predísť, ak by bol regionálny expres vybavený bezpečnostným systémom ETCS?

V takom prípade by sa tej nehode zabrániť dalo, respektíve by sa vôbec nestala. Treba však povedať, že zavádzanie systému ETCS je mimoriadne finančne náročné. Európska únia nám ukladá, aby sme tento systém mali zavedený na hlavnej železničnej trati do konca roku 2030.

Naša hlavná železničná trať má zhruba 770 kilometrov a my máme ETCS k dnešnému dňu namontovaný na viac než 220 kilometroch.

Môžeme povedať aj konkrétne: ide o trať Bratislava – Žilina a Žilina – Čadca. 

Áno, a máme tiež vykonanú masívnu prípravu po celom severnom koridore. To znamená celú železničnú trať smerom na Košice.

Do roku 2040 má byť ETCS infraštruktúra rozšírená a do roku 2050 má byť plne nasadená na všetkých tratiach v rámci Slovenska. To, za čo je štát priamo zodpovedný, je inštalácia európskeho zabezpečovacieho systému do infraštruktúry. Keďže momentálne je najväčším prepravcom štátna firma, tak sprostredkovane je štát zodpovedný aj za to, aby v týchto vlakoch bol systém namontovaný.

Ak by však jeho zavádzanie štát financoval z rozpočtu, bola by to nedovolená štátna pomoc. Železnice sa môžu uchádzať o financovanie rámci eurofondov, z Nástroja na prepájanie Európy CEF či zdrojov, ako bol napríklad plán obnovy. 

Môj predchodca Andrej Doležal žiadal dve miliardy eur z plánu obnovy, ktoré mali ísť do vybavenia ETCS, tak do infraštruktúry, ako aj do vlakov. Bohužiaľ, v tom čas padli iné rozhodnutia.

Peniaze boli vraj presmerované podľa volebných výsledkov vtedajšej vlády inde a z dvoch miliárd dostal 450 miliónov. My pracujeme na tom, aby boli nasadené, kde sa len dá, budujú sa ETCS trate aj sa nakúpili vlaky, v ktorých tieto systémy sú.

Komunikovali ste, že aktuálne je namontovaných 58 systémov a že ste v tejto veci urobili výrazne viac ako iní pred vami. Čo presne to znamená?

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 89% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-12-17 13:57:31 - Feat.: - Title: Dokončenie diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc sa posúva. Zrušili megatender na najdrahší úsek autostrády 02 - Modified: 2025-12-17 08:20:26 - Feat.: - Title: Ráž sa ešte nerozhodol, či bude kandidovať za primátora Bratislavy 03 - Modified: 2025-12-16 10:41:28 - Feat.: - Title: Po otvorení tunela Višňové nebude vozidlám umožnené schádzať do Vrútok. Ráž vysvetlil dôvody 04 - Modified: 2025-12-15 14:17:17 - Feat.: - Title: 5,3 kilometra za necelých päť rokov. Začala sa výstavba najkratšieho z chýbajúcich úsekov diaľnice D3 05 - Modified: 2025-12-11 09:29:05 - Feat.: - Title: Časť ekonomiky prudko spomalila. Je za tým prepad pri cestách, situáciu nezachránil ani boom s bytmi
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. december 2025 14:57