Peter Pellegrini ostro odsúdil spôsob, akým parlament pristúpil k prerokovaniu novely Trestného zákona a prezidentského veta, ktoré sa týkalo zrušenia Úradu na ochranu oznamovateľov. Ako sa vám to počúva od človeka, s ktorým ste si minimálne politicky blízki?
To, čo sa dialo vo štvrtok v parlamente, to asi sa nepáčilo nielen pánovi prezidentovi, ale nepáčilo sa to ani ľuďom na Slovensku a veľkému počtu poslancov. Myslím si, že vulgarizácia rokovania v parlamente, pískanie, natáčanie, vulgárne nadávky poslankyniam zo strany opozičných poslancov, to na parlamentnú pôdu nepatrí a budeme sa s tým musieť vysporiadať.
Asi sa to týka koalície aj opozície.
Otázka znie, kto provokoval.
Druhá strana sa nechala vyprovokovať?
No viete, keď sú veci, ktoré sa v parlamente dejú prvýkrát, aj teraz sa dialo niečo prvýkrát, ako obmedzovanie alebo snaha zabrániť hlasovaniu v parlamente tým, že budete pískať a budete chodiť natáčať si poslancov. V predchádzajúcich dňoch sme avizovali, že budeme musieť zmeniť rokovací poriadok, aby sme vedeli zabrániť takémuto porušovaniu rokovacieho poriadku a narušovaniu plynulého priebehu schôdze Národnej rady.
Situácia mala pre mňa dve roviny, jedna bola faktická, to znamená, o čom sa hovorilo a druhá bolo to prevedenie. Začneme tou faktickou. Je podľa vás v poriadku, že tak dôležitá legislatíva ako zmeny v Trestnom zákone sa prijímajú takým spôsobom? Už mám taký pocit, že ste zanevreli na klasický legislatívny proces.
Keď narážate na skrátené legislatívne konanie, tak používa sa aj v tomto volebnom období. Nie až tak, ako sa používalo v predchádzajúcom, čiže táto vládna koalícia tu nezaviedla žiaden precedens, skrátené legislatívne konania sa diali aj v predchádzajúcom období.
Je dané, kedy má byť použité skrátené konanie.
Súhlasím, ale ja si pamätám, že za predchádzajúcej vlády sa dokonca v skrátenom legislatívnom konaní v pozmeňujúcom návrhu menila Ústava Slovenskej republiky, tak zasa máme už nastavený nejaký benchmark a keď toto teraz nevyhovuje opozícii, ktorá robila to isté, tak to považujem za farizejské.
Ale súhlasím s vami, že legislatívny proces sa niekedy zbytočne urýchľuje a potom možno niekedy aj trpí kvalita zákonov. Ex post zisťujeme, že sa tam našli nejaké nedostatky a musíme ich meniť, ale neporušil sa žiaden rokovací poriadok. Teraz, keď sa na to pozerám de iure, nebol porušený žiadny rokovací poriadok, nebol porušený žiaden legislatívny proces.
Aj to, čo vytýkate alebo čo otvárate, bolo to formou pozmeňujúceho návrhu poslancov Národnej rady v druhom čítaní na výbore. Nič, by som povedal, také, čo by sa nedialo a nie je bežné v rámci legislatívneho procesu.
Ale nie je úplne bežné, že sa prijímajú zmeny, ktoré minimálne navonok pôsobia tak, že sú prijímané kvôli konkrétnym osobám. Dokonca ešte takým, ktoré sú z vládnej koalície a prijímajú sa v tak citlivých veciach. To asi súhlasíme, že ide o mimoriadne neštandardnú kombináciu.
Zostáva vám 90% na dočítanie.

