StoryEditor

Posun na najsledovanejšej diaľnici. Štát schválil nový tunel v zložitej oblasti

29.05.2017, 14:33
Autor:
hašhašTASRTASR
Štát rozhodol o tom, ako bude vyzerať kritický úsek D1 Turany-Hubová.

Ostro sledovaná diaľnica D1 dostane nový tunel. Je ním Korbeľka na úseku Turany-Hubová a obchádza malofatranské údolia. Táto časť diaľnice by mala byť hotová do roku 2026. Vyplýva to zo Záverečného stanoviska Ministerstva životného prostredia k tomuto úseku, vydaného podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.

"Správny orgán dospel k názoru, že vedenie tunelom je optimálnym riešením. Povrchový variant, s už vynaloženými prostriedkami a s ďalšími dodatočnými prostriedkami na kompenzácie, by sa cenovo priblížil k tunelovému variantu. V danom špecifickom území je preto finančné kritérium nie celkom prioritné, ako to býva pri bezproblémovom prírodnom prostredí v iných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest," uvádza MŽP v stanovisku.

Variant so šesťkilometrovým tunelom Korbeľka bol od začiatku podľa mnohých považovaný za výhodnejší. Druhá možnosť bola problémom pre ochranárov aj odborníkov. Rátalo by sa totiž s cestou cez údolie s dvoma kratšími tunelmi Rojkov a Havran.

V prospech dlhšieho tunela hrali zvýšené náklady spojené so sanačnými prácami, ktoré by stáli 150 miliónov eur. Výhodou údolnej alternatívy by bol tak len o niečo kratší čas prípravy projektovej dokumentácie.

"Národná diaľničná spoločnosť teraz pripravuje všetky kroky tak, aby sa mohlo začať stavať čo najskôr, pričom kľúčové pre ďalší postup bude zabezpečenie dostatku financií na prípravu a následne aj na samotnú výstavbu. Presný harmonogram jednotlivých krokov bude možné zverejniť až po tom, ako padne rozhodnutie o ďalšom financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest," vyhlásila hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

​Vybraný variant si priali aj ochranári. Nezasiahne do chránených oblastí, jaskýň v Kraľovianskom meandri a rašeliniskám.

Údolný variant mal viacero nevýhod. Okrem zosuvov pôdy, na ktoré upozorňovali ochranári, by v úseku hrozili aj nehody. Cesta by z veľkej časti viedla v tieni a mohla by namŕzať, varoval ochranársky manažér Jozef Ridzoň. 

Po vyriešení úseku Turany-Hubová prichádza na rad ďalší problém. Na nasledujúcom úseku Hubová-Ivachnová sa musí pre geologické problémy zmeniť trasovanie tunela Čebrať. 

Pozrite si rozhovor s expertom na dopravu Ondrejom Matejom o diaľnici do Košíc z apríla minulého roka

01 - Modified: 2024-11-19 10:13:18 - Feat.: - Title: Pre opravu mosta v úseku D1 Dubná Skala - Turany platia dopravné obmedzenia 02 - Modified: 2024-11-14 13:57:30 - Feat.: - Title: Časť diaľnice D1 v Bratislave čoskoro úplne uzavrú: NDS už chystá prepojenie kľúčových úsekov (veľký prehľad) 03 - Modified: 2024-11-01 12:52:00 - Feat.: - Title: Pri nehode troch áut na D1 v smere z Bratislavy sa zranili traja ľudia 04 - Modified: 2024-10-31 15:44:04 - Feat.: - Title: Diaľnica D1 pri Zlatých pieskoch je po nehode už plne prejazdná 05 - Modified: 2024-10-10 10:20:37 - Feat.: - Title: Na D1 za Triblavinou smerom na Senec hlásia pre nehodu zdržanie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 02:51