Základný kameň novej automobilky, ktorej výstavba sa začne začiatkom októbra v lokalite Trnava-Juh, položili včera prezident francúzskeho koncernu PSA Peugeot Citroën Jean-Martin Folz, premiér Mikuláš Dzurinda a primátor Trnavy Štefan Bošnák.
Celková investícia do výstavby výrobného závodu bude predstavovať 700 miliónov eur a od roku 2006 umožní vytvoriť 3 500 nových pracovných miest. Ďalších asi 10-tisíc pracovných pozícii vznikne u subdodávateľov. Nový závod má ročne vyrobiť 300-tisíc malých vozidiel typu Peugeot 206 a Citroën C3. V plánovanej trojzmennej prevádzke to bude predstavovať výrobu 55 vozidiel za hodinu. Lisovňa, zvarovňa, lakovňa a montážne linky by mali byť dokončené už v lete 2005.
Podľa Folza je stredná Európa pre PSA z viacerých príčin strategickou lokalitou. V šiestich krajinách tohto regiónu sa trhový podiel automobilky zvýšil v priebehu piatich rokov z 5 na 12,5 percenta. V prvom štvrťroku tohto roka podiel PSA na stredoeurópskom trhu dosiahol 13,6 percenta a automobilka má zámer dostať sa aspoň na šestnásť percent, k čomu má výrazne prispieť aj výroba v Trnave.
Francúzsky koncern mieni v roku 2006 predať celkovo až štyri milióny vozidiel. Podľa Folza to možno dosiahnuť jedine rozšírením existujúcej výroby. Zároveň zdôraznil, že neuvažujú o presúvaní produkcie zo západnej Európy smerom na východ. Hlavným dôvodom výstavby automobilky v Trnave je podľa neho približovanie sa k novým trhom strednej a východnej Európy, ktoré považujú za veľmi perspektívne. Výhodou Slovenska je strategická poloha v blízkosti súčasných členských krajín EÚ, kde automobilka v posledných rokoch zaznamenáva prudký nárast predaja.
Vývoj predaja skupiny PSA Peugeot Citroën v strednej a východnej Európe (osobné a úžitkové vozidlá) | |
Počet zaregistrovaných vozidiel | |
1998 | 61 654 |
1999 | 73 714 |
2000 | 85 652 |
2001 | 95 216 |
2002 | 112 718 |
2003* | 30 667 |
Podiel na trhu (v %) | |
1998 | 5,8 |
1999 | 6,1 |
2000 | 8,3 |
2001 | 10,5 |
2002 | 12,5 |
2003* | 13,5 |
* január až marec | |
Zdroj: PSA Peugeot Citroën |