Českí vodiči kamiónov, ktorí počas víkendu odpočívali v belgickom prístave Zeebrugge, mali nečakanú návštevu. Každému z nich dala belgická polícia pokutu 1 800 eur za to, že povinný odpočinok trávili v kabíne kamióna. Ide o 45-hodinovú pauzu, ktorú majú vodiči predpísanú po šiestich dňoch za volantom a väčšinou ju čerpajú počas víkendu.
Ako uviedol server iDNES.cz, tento prípad ilustruje napätú situáciu v európskej kamiónovej doprave. Aj napriek oficiálne otvorenému trhu sa západoeurópske krajiny snažia zamedziť pôsobeniu lacnejších východoeurópskych dopravcov a vymýšľajú čím ďalej, tým viac prekážok na ich pôsobenie. Od minimálnej mzdy po aktuálny zákaz týždenného odpočinku v kamióne.
Dlhší čas
"Belgicko má zákaz týždenného odpočinku v kamióne už dlhší čas, ale nikdy ho nevymáhalo. Keď rovnaké opatrenie zaviedlo Nemecko, naraz ho začalo vymáhať," upozornil generálny tajomník združenia autodopravcov Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.
Keďže odpočinok počas víkendu v kamióne zakázali aj Nemci, dá sa očakávať, že kamióny, najmä z balkánskych krajín, radšej túto povinnosť splnia, aby neriskovali pokutu, a pôjdu stráviť odpočinok do Česka. "Máme signály, že v západných Čechách je to počas víkendov už dosť evidentné," dodal Hromíř.
Nomádi
Zákaz spania v kamiónoch je namierený najmä proti takzvaným nomádom, teda vodičom, ktorí často križujú Európu niekoľko mesiacov bez prerušenia a v kamióne v podstate žijú. Na českých dopravcov zatiaľ takéto opatrenie nemá príliš veľký vplyv, keďže podobný spôsob života väčšina vodičov už nepraktizuje. Napriek tomu môžu jeho dôsledky pocítiť, najmä dôsledky zákazu v Nemecku.
Českí dopravcovia majú navyše obavy, že sa im z tohto dôvodu zahraničné kamióny dostanú aj do zákaziek od miestnych firiem.
Nejasný názor
Český minister dopravy Dan Ťok minulý týždeň na konferencii s autodopravcami uviedol, že sa mu pozdáva nápad zakázať trávenie týždenného odpočinku aj v Česku.
Česmad podľa Hromířa zatiaľ na takúto možnosť nemá jasný názor. Problém s nomádskymi vodičmi by však pomohla vyriešiť napríklad povinnosť, že aspoň raz za mesiac sa auto a jeho vodič musia objaviť vo svojej domovskej krajine.