facebook.com/ Amy Carlson Collins
StoryEditor

Lidl v USA zaútočil nízkymi cenami. Ako to robí, pýtajú sa v Amerike

05.07.2017, 18:00
Modro-žlté logo nemeckého reťazca Lidl sa v polovici júna objavilo aj v Amerike.

Už teraz svojimi nízkymi cenami útočí na Wal-Mart, najväčšieho obchodníka s potravinami v Spojených štátoch. Kľúčom jeho úspechu je prepracovaný systém privátnych značiek, všíma si v analýze portál Business Insider.

Lidl je po svojom nástupe v USA o deväť percent lacnejší ako Wal-Mart, zistili analytici globálnej investičné spoločnosti Jefferies. Pri výskume porovnávali cenu 20 nakúpených produktov v oboch reťazcoch.

Pozrite sa, ako vyzerá Lidl v USA:

Cenové vojny

Zároveň skúmali obchodné správanie Lidlu po jeho expanzii do Veľkej Británie v roku 2009. Tam reťazec postupne vyprovokoval niekoľko veľkých supermarketov k cenovým vojnám. Podobnú situáciu teraz očakávajú analytici aj v USA.

Podľa webu Business Insider je jedným z dôvodov, prečo Lidl valcuje konkurenciu svojimi cenami systém privátnych značiek. Produktov vyrobených špeciálne pre spoločnosť Lidl je totiž v regáloch zhruba 90 percent.

Menej pracovnej sily 

Firma tak nemusí odvádzať žiadne poplatky sprostredkovateľom, navyše si sama môže strážiť výrobné náklady a stanovovať si svoju vlastnú cenu. Takúto možnosť reťazce predávajúce bežné firemné a globálne značky nemajú.

Lidl navyše podľa analytikov uprednostňuje predovšetkým produkty dennej spotreby, ako je napríklad pečivo, cereálie či džúsy. "Sortiment je obmedzený na rýchloobrátkový tovar. To znamená, že nemusí držať toľko peňazí v zásobách, "povedal pre Business Insider Mike Puglia, riaditeľ divízie maloobchodných firiem Kantar Retail.

Od klasických supermarketov sa podľa analýzy Lidl líši hneď v niekoľkých veciach. Ponúka napríklad väčšinu svojich výrobkov v pôvodných krabiciach a obaloch, v ktorých bol produkt dodaný. Tovar si tak zákazníci mnohokrát sami berú z krabíc na paletách. To urýchľuje celkový proces vyskladňovania a vyžaduje menej pracovnej sily.

Šetrí, kde sa dá

Svojich zamestnancov má navyše firma vyškolených tak, aby mohli pracovať v rôznych častiach obchodu - ako na kase, tak v sklade. "To má za výsledok flexibilnejšie a efektívnejšie personálne obsadenie," povedal Puglia. Počet zamestnancov navyše obchod drží na minimálne potrebnej hranici. K mnohým úkonom využíva Lidl moderné automatické technológie.

Náklady však reťazec šetrí aj inak. Prakticky všade, kde môže, pretože všetky neefektívne veci sa potom prejavia na rastúcej cene produktu. Väčšina predajní má napríklad jednu zo stien celú presklenú. Snažia sa tak využívať denné svetlo a tým ušetriť výdavky za osvetlenie.

Od bežných amerických obchodov sa Lidl líši aj veľkosťou predajní. So svojimi v priemere dvoma tisíckami metrov štvorcových a šiestimi uličkami je zhruba štyrikrát menší.

Limitovaný výber

Reťazec tiež veľa ušetrí vďaka svojej obmedzenej ponuke tovaru. "V Lidli je obrovské množstvo produktov ale limitovaný výber druhov," povedal analytik maloobchodov Scott Mushkin. Všimol si, že v predajni sú napríklad iba dva druhy horčice - jedna bežná značka a jedna privátna. Pri objednávaní väčšieho množstva výrobkov jednej značky tak môže Lidl od dodávateľa získať výhodnejšiu cenu.

Na americkom území mal reťazec premiéru tento rok 15. júna. Do roka má spoločnosť v pláne otvoriť zhruba sto obchodov, v nasledujúcich rokoch sa má číslo vyšplhať až na 600.

Invázia nemeckých maloobchodných značiek na americké územia však nekončí. Konkurenčný Aldi, ktorý pôsobí na území Spojených štátov už od roku 1976 plánuje obrovskú expanziu. Do piatich rokov chce zvýšiť počet svojich predajní z 1 600 na 2 500. Do expanzie plánuje investovať 3,4 miliardy dolárov, čo sú zhruba tri miliardy eur.

01 - Modified: 2024-04-23 21:54:52 - Feat.: - Title: "O ňom iba pozitívne". Exšéf bulvárneho denníka na súde opísal tajnú spoluprácu s Trumpovou kampaňou 02 - Modified: 2024-04-23 21:06:24 - Feat.: - Title: Rast aktivity v americkom súkromnom sektore sa v apríli spomalil 03 - Modified: 2024-04-23 20:40:25 - Feat.: - Title: Akcie v USA posilnili, investori čakajú na výsledky veľkých rastových firiem 04 - Modified: 2024-04-23 20:18:18 - Feat.: - Title: Senát USA smeruje k schváleniu balíka s pomocou Kyjevu, hlasovať sa môže už v noci 05 - Modified: 2024-04-23 18:20:04 - Feat.: - Title: Predaj nových domov v USA v marci vzrástol viac, ako sa očakávalo
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 03:44