Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pri plánovanom prenájme ležadlových vozňov "prestrelila".
Myslia si to predstavitelia opozičného hnutia OĽaNO-NOVA, podľa ktorých chce dopravca prenajať vozne za 47 miliónov eur na obdobie ôsmich rokov, hoci by nákup nových vozňov a ich používanie na toto obdobie mohlo vyjsť na 26 miliónov eur.
"Ide o rozdiel 21 miliónov eur. Je to obrovská suma peňazí," konštatoval na dnešnej tlačovej konferencii v Národnej rade (NR) SR poslanec hnutia Ján Marosz.
Sú to staršie vozne?
Poslanci OĽaNO-NOVA vychádzali z vyhlásenej súťaže ZSSK na prenájom 23 ležadlových vozňov vrátane údržby s možnosťou opcie na ďalších 13 vozňov, kde spoločnosť odhaduje cenu na 47 miliónov eur.
Prenajaté vozne pritom môžu mať podľa zákonodarcov rok výroby 1995, čiže môže ísť aj o staršie vozne.
Spolu s odborníkmi z hnutia však vypočítali, že pri kúpe rovnakého množstva nových vozňov a ich používaní po dobu ôsmich rokov by to firmu vyšlo 26 miliónov eur.
Podľa poslancov sa pritom už v tejto súťaži aj otvorili obálky s ponukami uchádzačov, víťaz tendra však ešte zverejnený nebol.
Marosz preto kládol otázky, kto vyhral túto súťaž a či ide o prenájom nových alebo starých vozňov. V prípade, že ide o staré vozne, či nebudú potrebovať opravu a kto ich bude opravovať.
Zároveň sa pýtal, kto riadi štátnu ZSSK, či ministerstvo vedené Árpádom Érsekom (Most-Híd), alebo predseda parlamentu a vládnej SNS Andrej Danko, keďže strana má vo firme svojich nominantov. Obrátil sa preto na tretiu koaličnú stranu Smer-SD a jej predsedu a premiéra Roberta Fica.
"Vyzývam Roberta Fica, aby sa osobne zaangažoval do tejto kauzy," zdôraznil Marosz.
Apeloval na premiéra, aby zrušil túto súťaž a zabezpečil v ZSSK manažérsku kontrolu.
Poslanec hnutia Eduard Heger zároveň dodal, že ministerstvo dopravy iniciuje uvoľnenie dlhovej brzdy na financovanie výstavby diaľnic a pritom sú to zlí správcovia a hospodári, čo ukazuje aj táto súťaž.
Železnice sa dištancujú od obvinení
ZSSK sa dištancuje od krivých a nepodložených obvinení, ktoré dnes na tlačovej besede prezentovali predstavitelia opozičného hnutia OĽaNO-NOVA.
Ján Marosz, poslanec hnutia OĽaNO-NOVA: „Zhrnuté a podčiarknuté, suma sumárum. ZSSK si ide na 8 rokov prenajať, predpokladáme, že staré lôžkové vozne, o 100% drahšie, ako by firmu vyšlo, keby si na tých 8 rokov kúpila úplne nové lôžkové vozne, starala sa o nich, prevádzkovala a udržiavala. Keby ich nakúpila, tak nás tých 8 rokov stojí 26 mil. EUR.“
Toto tvrdenie poslanci nepodložili žiadnou ponukou, cenou, dôkazom, ktorý by ho potvrdzoval.
Aktuálne obstarávanie vychádza na výslednú cenu 1,3 mil. EUR/ks pri celkovom počte 36 vagónov (pri uplatnení opcie, ktorá zo súťaže vychádza). Štandardná cena nového lôžkového vozňa v porovnateľnej kvalite je 2,5-2,7 mil. EUR/ks (Veľká Británia a Azerbajdžan, viď nižšie). Už z tohto je jasná úspora, ku ktorej dochádza.
Ak v pondelok 10.7. poslanci Marosz a Heger nepredložia dôkazy o nákupe nových lôžkových vozňov v krajinách EÚ v cene 1,5 mil EUR/ks za posledných 24 mesiacov, predstavenstvo ZSSK zváži podanie trestného oznámenia za ohováranie a poškodzovanie dobrého mena.