Bruselský komisár Günter Verheugen, ktorý si pozval ministrov priemyslu z európskych krajín, kde GM vyrába, si tak presadil svoje. Nemalo by sa teda stať, že sa jednotlivé vlády budú vzájomne "predháňať" v subvencovaní pripravovanej reštrukturalizácie závodov Opel / Vauxhall.
"To by bolo v rozpore s pravidlami vnútorného trhu EÚ aj hospodárskej súťaže," upozorňuje námestník ministra priemyslu a obchodu Martin Tlapa, ktorý v Bruseli zastupoval Česko.
Najskôr plán, potom peniaze
Nick Reilly, šéf európskej divízie GM na stretnutí sľúbil, že jeho spoločnosť predloží podrobný plán reštrukturalizácie Opelu najneskôr do štvrtého decembra. V ten deň by ho mala posúdiť rada EÚ pre konkurenčnú schopnosť. Až potom bude možné rokovať o prípadnej finančnej účasti jednotlivých krajín EÚ na ozdravenie Opla.
Nemecko, ktoré bolo ešte pred mesiacom ochotné vyčleniť na záchranu Opla, svojej druhej najväčšej automobilky, až 4,5 miliardy eur, sa teraz ostro stavia proti akejkoľvek pomoci. Otočilo o stoosemdesiat stupňov potom, keď General Motors šokoval automobilový svet správou, že si svoju európsku divíziu ponechá a zostane väčšinovým vlastníkom Opelu.
General Motors v Európe Predaj a postavenie na trhu Náklady na ozdravenie Straty pracovných miest GM oznámil, že zníži výrobnú kapacitu svojej európskej divízie až o štvrtinu, teda zhruba o 400 tisíc áut. Počet pracovných miest by tak klesal asi o 10 tisíc na necelých 40 tisíc. Američania v Bruseli sľúbili, že plán reštrukturalizácie Opla predložia Európskej komisii štvrtého decembra. |
Pôvodne sa ním malo stať konzorcium zložené z kanadsko-rakúskej firmy Magna International a ruského peňažného ústavu Sberbank.
"Opel je úplne normálny podnik, a preto sa s ním musí aj normálne zaobchádzať," cituje server Spiegel Online Roland Koch, premiéra krajinskej vlády v Hessensku, kde má Opel v Rüsselsheime kmeňový závod.
Podľa Kocha aj ďalších politikov sa Nemecko nezúčastní "subvenčných dostihov", ktorých cieľom je zachrániť preteky Opla v jednotlivých krajinách EÚ. "V dobrej hospodárskej súťaži nemajú také nástroje miesto," potvrdil včera svoj zamietavý postoj aj spolkový minister hospodárstva Rainer Brüderle.
Odborári vládu kritizujú
Takýto postoj poburuje odborárov v nemeckých závodoch Opelu. Tvrdia, že v prvom rade ide o zachovanie obrovského počtu pracovných miest. "To, že spolková vláda teraz nechce o pomoci Opla ani počuť, zatiaľ čo predtým bola ochotná položiť na stôl miliardy eur, je naozaj svojrázna zmena postoja," uviedol v rozhovore pre rozhlasovú stanicu NDR-Info Rainer Einenkel, odborový líder z bochumskej továrne Opla.
K podobnému záveru ako odborári dospievajú aj experti z Ústavu pre hospodársky výskum v Halle. Vo svojej poslednej správe uvádzajú, že štátu by sa pomoc Opla vyplatila.
Neodvratná strata miest
Opel Počet zamestnancov Zamestnanci v roku 2008 Počet závodov Počet predaných vozidiel (2008) Agila, Astra, Corsa, Meriva, Zafira |
Ak by Američania zavreli závod vo východonemeckom Eisenachu, prišli by tri spolkové krajiny v bývalej NDR (Durínsko, Sasko a Sasko-Anhaltsko) asi o 110 miliónov eur ročne, spočítali experti spomínaného ústavu. Po zrušení továrne v Eisenachu by celé Nemecko prišlo najmenej o 22 tisíc pracovných miest.
Willi Diez z Ústavu pre automobilové hospodárstvo sa ale domnieva, že citeľný úbytok pracovných miest u Opla, ktorý v Nemecku zamestnáva asi 26 tisíc ľudí, je neodvratný.
"Preteky Opla majú nadbytočnú kapacitu okolo 400 tisíc áut ročne," tvrdí Diez. Podľa neho sa o svoj osud nemusia obávať hlavný závod v Rüsselsheime, ani vo východonemeckom Eisenachu.
Slabšia je továreň v Bochume a najväčší otáznik visí nad budúcnosťou závodu v Kaiserslauterne.