Najväčšie spoločnosti zvýšili tržby o 5,5 percenta na 5,8 bilióna dolárov. Najväčším predajcom zostáva americký Wal-Mart.
Maloobchodné spoločnosti zvýšili o 5,5 percenta na približne 3,8 bilióna dolárov. Ziskovosť najväčších reťazcov sa medziročne znížila na 2,4 percenta z 3,7 percenta za finančný rok 2007, uvádza nová štúdia spoločností Deloitte a STORES Media s názvom Global Powers of Retailing.
Wal-Mart na čele
Zloženie prvej desiatky maloobchodných spoločností zostalo rovnaké ako v predchádzajúcom roku. Táto skupina v súčasnosti predstavuje 30 percent tržieb najväčších 250 reťazcov. Najväčším predajcom zostal americký Wal-Mart pred francúzskym Carrefourom a nemeckým Metrom, ktoré na štvrté miesto odsunulo britské Tesco.
Dvom tretinám zo 184 obchodníkov, ktorí zverejnili svoje hospodárske výsledky, vo fiškálnom roku 2008 medziročne klesol zisk. Tri desiatky z týchto firiem vykázali stratu. Tento trend postihol takmer všetky geografické oblasti a kategórie. Európske maloobchodné spoločnosti zaznamenali zníženie ziskovosti zo 4,1 percenta na 2,7 percenta, zatiaľ čo ziskovosť severoamerických maloobchodných firiem klesla z 3,6 percenta na 2,4 percenta. Nárast ziskovosti vykázali len reťazce z Afriky a Blízkeho východu.
Predajcom spotrebičov a tovarov pre voľný čas klesol zisk na 3,1 percenta z 6,8 percenta. Predajcovia módneho tovaru znížili zisk na polovicu z 4,1 percenta za fiškálny rok 2007. Tiež sektor rýchloobrátkového spotrebného tovaru, ktorý zahŕňa supermarkety a ostatných potravinových predajcov, zaznamenal pokles zisku z troch percent na 2,2 percenta, a to napriek ďaleko najväčšiemu rastu tržieb zo všetkých oblastí 8,6 percenta.
Obchodníci si kupovali tržby
Za vyššie tržby vďačia reťazce hlavne širokým marketingovým akciám a zľavám, vďaka ktorým sa snažili v čase poklesu dopytu prilákať k svojim pultom ubúdajúcich zákazníkov.
Poradie reťazcov podľa tržieb (v mil.USD)
|
"Mnoho obchodníkov si" kúpilo "tržby objemnými podpornými akciami, ktoré citeľne postihli ich hospodársky výsledok. Avšak sú už viditeľné známky toho, že hospodárska recesia odznieva a predajcovia sa budú opäť môcť vrátiť na cestu zlepšujúcej sa ziskovosti," povedal Ira Kalish, riaditeľ oddelenia spotrebiteľského odvetvia v spoločnosti Deloitte Research v Spojených štátoch.
Internet bude stále väčšou výzvou
Väčšinu maloobchodníkov ešte len čaká hlbšie zameranie sa na internetové obchodovanie v súvislosti s nárastom vplyvu sociálnych sietí. Predaj online stále zaberá iba 6,6 percenta celkových tržieb stovky najväčších maloobchodných firiem na svete. U rýchloobratového spotrebného tovaru to je len 0,9 percenta.
"Internet bude pre maloobchod v nasledujúcom desaťročí čoraz väčšou výzvou a príležitosťou. Sociálne siete zvýšia v maloobchodnom priemysle transparentnosť tým, že dajú zákazníkom viac informácií o predajcoch, ich produktoch a cenách," zdôraznil Ira Kalish.