StoryEditor

Svetové obchodné reťazce kríza nezasiahla

11.01.2010, 16:00
Ku koncu júna 2009 vzrástli najväčším svetovým obchodným reťazcom napriek hospodárskej recesii tržby, väčšina však vykázala nižší zisk (na snímke riaditeľ Wal-Martu Lee Scott).

Najväčšie spoločnosti zvýšili tržby o 5,5 percenta na 5,8 bilióna dolárov. Najväčším predajcom zostáva americký Wal-Mart.

Maloobchodné spoločnosti zvýšili o 5,5 percenta na približne 3,8 bilióna dolárov. Ziskovosť najväčších reťazcov sa medziročne znížila na 2,4 percenta z 3,7 percenta za finančný rok 2007, uvádza nová štúdia spoločností Deloitte a STORES Media s názvom Global Powers of Retailing.

Wal-Mart na čele

Zloženie prvej desiatky maloobchodných spoločností zostalo rovnaké ako v predchádzajúcom roku. Táto skupina v súčasnosti predstavuje 30 percent tržieb najväčších 250 reťazcov. Najväčším predajcom zostal americký Wal-Mart pred francúzskym Carrefourom a nemeckým Metrom, ktoré na štvrté miesto odsunulo britské Tesco.

Dvom tretinám zo 184 obchodníkov, ktorí zverejnili svoje hospodárske výsledky, vo fiškálnom roku 2008 medziročne klesol zisk. Tri desiatky z týchto firiem vykázali stratu. Tento trend postihol takmer všetky geografické oblasti a kategórie. Európske maloobchodné spoločnosti zaznamenali zníženie ziskovosti zo 4,1 percenta na 2,7 percenta, zatiaľ čo ziskovosť severoamerických maloobchodných firiem klesla z 3,6 percenta na 2,4 percenta. Nárast ziskovosti vykázali len reťazce z Afriky a Blízkeho východu.

Predajcom spotrebičov a tovarov pre voľný čas klesol zisk na 3,1 percenta z 6,8 percenta. Predajcovia módneho tovaru znížili zisk na polovicu z 4,1 percenta za fiškálny rok 2007. Tiež sektor rýchloobrátkového spotrebného tovaru, ktorý zahŕňa supermarkety a ostatných potravinových predajcov, zaznamenal pokles zisku z troch percent na 2,2 percenta, a to napriek ďaleko najväčšiemu rastu tržieb zo všetkých oblastí 8,6 percenta.

Obchodníci si kupovali tržby

Za vyššie tržby vďačia reťazce hlavne širokým marketingovým akciám a zľavám, vďaka ktorým sa snažili v čase poklesu dopytu prilákať k svojim pultom ubúdajúcich zákazníkov.

 Poradie reťazcov podľa tržieb (v mil.USD)
1 Wal-Mart (USA) 401 244
2 Carrefour (Francúzsko) 127 958
3 Metro (Nemecko) 99 004
4 Tesco (Británia) 96 210
5 Schwarz (Nemecko) 79 924
6 The Kroger Co. (USA) 76 000
7 The Home Depot, Inc. (USA) 71 288
8 Costco Wholesale Corp. (USA) 70 977
9 Aldi GmbH & Co. (Nemecko) 66 063
10 Target Corp. (USA) 62 884

"Mnoho obchodníkov si" kúpilo "tržby objemnými podpornými akciami, ktoré citeľne postihli ich hospodársky výsledok. Avšak sú už viditeľné známky toho, že hospodárska recesia odznieva a predajcovia sa budú opäť môcť vrátiť na cestu zlepšujúcej sa ziskovosti," povedal Ira Kalish, riaditeľ oddelenia spotrebiteľského odvetvia v spoločnosti Deloitte Research v Spojených štátoch.

Internet bude stále väčšou výzvou

Väčšinu maloobchodníkov ešte len čaká hlbšie zameranie sa na internetové obchodovanie v súvislosti s nárastom vplyvu sociálnych sietí. Predaj online stále zaberá iba 6,6 percenta celkových tržieb stovky najväčších maloobchodných firiem na svete. U rýchloobratového spotrebného tovaru to je len 0,9 percenta.

"Internet bude pre maloobchod v nasledujúcom desaťročí čoraz väčšou výzvou a príležitosťou. Sociálne siete zvýšia v maloobchodnom priemysle transparentnosť tým, že dajú zákazníkom viac informácií o predajcoch, ich produktoch a cenách," zdôraznil Ira Kalish.

ihned.cz

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. november 2024 11:47