Z ankety medzi tisíckou finančných riaditeľov veľkých podnikov po celom svete vyplýva, že situáciu v južnej Európe vnímajú rovnako ako politickú nestabilitu na Blízkom východe. Najatraktívnejšia pre investície a ďalšiu expanziu je Čína.
Dlhová kríza v eurozóne neprestáva strašiť manažérov po celom svete a zostáva najvážnejším ohniskom ich obáv ohľadom ďalšieho fungovania biznisu. Vyplýva to z ankety medzinárodnej konzultačnej spoločnosti BDO medzi tisíckou finančných riaditeľov veľkých podnikov po celom svete.
Takmer polovica z nich, presne 44%, v ankete priznalo, že kríza v Európe negatívne ovplyvňuje ich plány na budúcu expanziu. 16% potom tento fakt pociťuje ako veľmi podstatný, ktorý má rozsiahly dopad na ich rozhodovanie.
Z ankety medzi finančnými riaditeľmi vyplýva, že iba Irán a Irak sú v ich očiach vidieť ako viac rizikové štáty pre ich investície ako je Grécko. V neslávne desiatke najrizikovejších štátov sa potom objavilo aj Španielsko.
Podľa takmer pätiny oslovených manažérov (18%) je nepravdepodobné, že by boli ochotní investovať v Španielsku alebo Grécku, o niečo lepšie potom dopadlo Taliansko. V tom by neinvestovalo "len" 14% opýtaných finančných riaditeľov.
"Najmä kvôli finančnému stavu Grécka je tu veľká pravdepodobnosť, že krajina vystúpi z eurozóny. Je to risk a rozhodne to nie je miesto, kde by sme mohli hľadať stabilný rast," komentoval situáciu jeden z opýtaných finančných riaditeľov.
Tabuľka: Najrizikovejšie krajiny z hľadiska možných investícií podľa finančných riaditeľov (Zdroj: BDO)
Najatraktívnejšia je Čína
Anketa tiež ukázala, že najviac sa zdráhajú do juhoeurópskych krajín investovať manažéri z technologických, mediálnych a telekomunikačných firiem.
"Finanční riaditelia začínajú byť ohľadom južnej Európy čoraz viac ostražití, a pre niektorých táto oblasť predstavuje rovnaké riziko ako politická nestabilita v krajinách Stredného východu," zhodnotil výstupy ankety šéf BDO Martin van Rökel.
Pokiaľ ide o krajiny, najviac ostražité v otázke investovania v južnej Európe sú Brazília a Čína, zatiaľ čo samotná Čína je podľa ankety tým najlepším miestom, kde môžu svetové podniky expandovať. Nasledujú ju USA, Brazília, India a Nemecko.