Na čelo veľkej americkej automobilky sa po prvý raz v histórii postaví žena. Takáto veľká zmena čaká General Motors po tom, čo americká vláda predala svoj zvyšný podiel 7,3 percenta.
Nový život
Voľba padla na doterajšiu viceprezidentku Mary Barra, ktorá bola zodpovedná za vývoj a zásobovanie.
GM zároveň dostala nový rating od agentúry Fitch, ktorý automobilku posúva do investičného pásma. Zmenou vlastníckych pomerov a výmenou vedenia sa však zoznam zmien nekončí. GM už skôr tento týždeň oznámil, že končí so značkou Chevrolet v Európe. A dnes zase doplnil, že v Austrálii končí s výrobou značky Holden.
Kto je Mary?
Súčasný šéf Dan Akerson uvoľní novej riaditeľke kreslo 15. januára. Akerson o svojej nástupkyni premýšľal už dlho, tento rok niekoľkokrát naznačil, že by druhú najväčšiu automobilku na svete mohla riadiť žena. „Detroitskú trojku riadia muži, ktorých kariéra sa predtým nespájala s autami. Jedného dňa sa v Detroite dočkáme toho, že automobilku povedie dievča od áut,“ povedal Akerson.
Matka najlepších
Mary Barra rozhodne dievčaťom od áut je, v General Motors pracuje celý život. V mužskom svete vystriedala niekoľko pozícií, pričom v jednej z nich, v divízii Pontiac, pracoval aj jej otec. „Bolo to tam poriadne drsné. Ale takéto prostredie vás zocelí,“ povedala Barra v jednom z rozhovorov.
Najviac skúseností získala na poste asistentky vtedajšieho výkonného riaditeľa Jacka Smitha. Neskôr pod jej dohľadom vznikali aj jednotlivé nové modely. Napríklad Chevrolet Impala, ktorý bo vo svojej kategórii označené za najlepší model na trhu za posledných 20 rokov.