Čínska pobočka Starbucksu sa bráni obvineniu z okrádania návštevníkov známej americkej kaviarne. Číňania tvrdia, že napriek vyšším cenám nezarobia na šálke kávy o nič viac, ako Američania. Spor ohľadne cien rozpútala čínska televízia a noviny China Daily, ktoré prvé informovali o nepomere amerických a čínskych cien, uviedol spravodajský portál CNN Money.
Počas minulého týždňa tieto štátom kontrolované médiá zverejnili pochybnosti o férovosti čínskej odnože Starbucksu a obvinili ju z prehnane vysokých marží v porovnaní s inými trhmi. Televízia priniesla porovnanie cien konkrétnych produktov. Za latté zaplatíte v Pekingu 27 juanov alebo 4 doláre a 40 centov, kým v Chicagu zaň dáte len 3,30 dolára. Hrnček na kávu sa v Spojených štátoch predáva za desať a viac dolárov, v Číne jeho cena začína na osemnástich dolároch. Hrnček je paradoxne vyrobený v Číne.
Čínsky Starbucsk sa však bráni tým, že ceny reflektujú vyššie náklady na zdroje a tréning zamestnancov. Cenu tiež ovplyvňuje správanie spotrebiteľov, ktoré je od amerického trhu značne rozdielne. Američania totiž obľubujú objednávky "to go", teda vziať si kávu so sebou, kým Číňania si radšej svoju kávu vypijú priamo v podniku. Preto sú čínske prevádzky omnoho väčšie, ako americké.
Zatiaľ sa nedá odhadnúť, akú bude mať konflikt dohru. Číňania totiž začali proti televízii obviňujúcej z okrádania zákazníkov protestovať. Zároveň sa však po celej krajine rozmohli kampane proti vyšším cenám produktov medzinárodných firiem. Kampane boli zamerané napríklad proti technologickému gigantu Apple a preto nie je vylúčené, že tlak na znižovanie cien ešte zosilnie.