StoryEditor

Súd škrtá Prima Banke vysoké úroky

27.08.2013, 00:00

Martin Uhliar si vzal úver ešte za čias Dexia banky. Splátky mu odchádzali priamo z účtu a nemal nijaké podlžnosti. Navyše, ručil bytom, ktorého trhová hodnota sa dnes šplhá nad stotisíc eur. Potom však do Dexie vstúpil nový akcionár a premenovaná Prima Banka od neho začala pýtať úrok vyšší o dve až tri percentá.

„Označili ma za rizikového klienta. Vraj sa zmenilo moje správanie na bežných a úverových účtoch,“ hovorí Uhliar. Vysvetlenia od banky sa, podobne ako desiatky ďalších klientov, nedočkal. Na podnet jednej z nich však Okresný súd v Žiline vydal predbežné opatrenie. Až do právoplatného rozhodnutia ju chráni pred zvýšenou úrokovou sadzbou.

Bohatší, ale rizikovejší
Klientov, ktorí sa cítia konaním banky dotknutí, je viacero. Väčšina z nich si brala úver ešte v Dexia banke, kde nemali žiadny problém. Prekvapenie prišlo až po vstupe akcionára. „ Úrokovú sadzbu na hypotekárnych úveroch Prima Banka zdvihla svojim klientom po tom, čo ich svojvoľne označila za rizikových. Všetci klienti, ktorí s nami spolupracujú, pritom majú potvrdenie o riadnom splácaní úverov,“ objasňuje Ľubomír

Čigáš, konateľ spoločnosti Bright & Elegant, ktorá pomáha poškodeným bankovým klientom.
Napríklad hrubý príjem pána Uhliara sa od odklepnutia úveru zvýšil o niekoľko stovák. Keď sa banky pýtal, prečo je rizikový, odkázala ho na zmluvu. Mieru rizika klienta totiž môže kedykoľvek meniť, ak na to vznikne dôvod. Ten sa však nedozvedel. „Odpísali mi, že sa zmenilo moje behaviorálne správanie na úverových účtoch a že zvýšenie odráža aktuálnu klesajúcu cenu nehnuteľností,“ dopĺňa ďalší nespokojný klient Martin Berhan, ktorého úrokové rozpätie sa zvýšilo až trojnásobne. Jeho príjmy sa pritom nemenili a ručenie nehnuteľnosťami považuje za viac ako dostatočné.

Posiela ich na súd
„Pri prípadnom prehodnocovaní podmienok úverov postupujeme vždy v súlade s platnou zmluvou,“ bráni sa hovorkyňa Prima Banky Kristína Pelcrová. Podľa Čigáša však ide o zjavné poškodzovanie asi tisícky klientov. „V tejto veci sa angažovala aj Národná banka a bankový ombudsman. Prima Banka napriek tomu nezmenila spôsob komunikácie,“ hovorí. Problém vidí aj v tom, že banky nezverejňujú kritériá, na základe ktorých označia klientov ako rizikových. A tí potom nevedia, na čom sú.

Zvláštnosťou je, že banka posiela ľudí rovno na súd. „Podľa informácií od klientov banka tvrdí, že bude rešpektovať iba súdne rozhodnutie,“ vysvetľuje Čigáš. Túto možnosť zatiaľ využila len jedna klientka, Soňa Hajdúková. Čigáš však upozorňuje, že sa súdu netreba báť. Klienti majú v tomto prípade odpustené súdne poplatky.


menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. december 2024 13:03