Kontroverzná a rýchlo rastúca americká firma Uber, ktorá poskytuje mobilnú aplikáciu taxikárom, naráža nielen na odpor tradičných vodičov, ale aj na finančné problémy.
Kalifornský startup vraj čelí prevádzkovej strate skoro pol miliardy dolárov, uviedla agentúra Bloomberg s odvolaním na dokumenty, ktoré firma poskytla potenciálnym investorom. Hovorca Uber pre Business Insider poprel tieto čísla a označil ich za staré. Firma je už dlhodobejšie veľmi tajnostkárska čo sa týka jej finančných výsledkov.
Snímka: Reuters
Napriek neistote o výške straty, je zrejmé, že rýchlo rastúca spoločnosť potrebuje nový kapitál. Dokument totiž odhaľuje aj to, že firma narástla za ostatný rok o 300 percent. Svoje služby ponúka už v 300 mestách po celom svete a jej hodnota sa odhaduje na 50 miliárd dolárov.
Je zjavné, že čerstvý kapitál hľadá najmä v Číne, kde sú peniaze a kam chce expandovať. Minulý týždeň informoval Wall Street Journal, že Uber rokuje s čínskym investičným fondom Hillhouse Capital Group investícii v hodnote niekoľko sto miliónov dolárov. Média špekulujú, že snaha o získanie kapitálu je dôkazom toho, že agilný start-up sa chystá na burzu.
Najnovší hnev proti firme zo San Francisca sa prejavil v Paríži. Minulý týždeň tam taxikári zablokovali dopravu, aby si vymohli na politikoch zákaz používania aplikácie UberPop. Tradiční taxikári vyčítaju firme, že ich vodiči nemusia mať drahé taxikárske licencie, nie su v odboroch, nemusia si platiť vysoké poistky a nízkymi cenami ničia trhové prostredie a konkurentov. Na stranu protestujúcich sa pridal aj minister vnútra Bernard Cazeneuve, ktorý žiada zákaz používania tejto mobilnej aplikácie. Uber má po celom Francúzsku už skoro milión používateľov.
Podobné protesty proti aktivitám firmy sa konali za posledný rok po celej Európe od Budapešti, cez Londýn až po Berlín. Vlády a mestá sa pokúšajú firmu žalovať, brániť jej v podnikaní. Na druhej strane, americký dravý start-up argumentuje slobodou podnikania.
Aplikácia UberPop v podstate spája ľudí, ktorí potrebujú taxík, s ľuďmi, ktorí sú ochotní pasažierov odviezť. Stačí im na to smartfón. Aplikácia vám ukáže najbližší taxík registrovaný v databáze a vy si ho privoláte telefónom. Vyhnete sa tak zdĺhavej komunikácii s dispečingom a ušetríte čas.