Nie je to tak dlho, čo v médiach prebehli správy o tom, že istá americká firma sa chystá predávať náramok na psí chvost, ktorý je schopný majiteľovi psa zasielať na mobil správy o tom, akú náladu má ich miláčik. Na výrobu zhromažďuje peniaze v on-line zbierke, do ktorej za devätnásť dní pribudlo už viac ako 42-tisíc dolárov z cieľovej sumy 100-tisíc. Svojím spôsobom je to príznačný doklad toho, ako výrazne sa v posledných rokoch mení vzťah človeka k jeho "najlepšiemu priateľovi", píšu lidovky.cz.
Rýchlo rastúcou skupinou psíčkarov sú totiž takzvaní millennials čiže generácie Y. Mladí ľudia narodení medzi začiatkom 80. rokov a začiatkom nového tisícročia, ktorí vyrastali na moderných technológiách a sú menej než predchádzajúce generácie ochotní kopírovať štýl života svojich rodičov - či sa to týka čohokoľvek, vrátane starostlivosti o psov. Sú zvyknutí vyhľadávať si informácie a chcieť pre seba len to najlepšie. Prečo by nemali to isté chcieť aj pre svojich miláčikov?
Zvyšky už nie sú pre psov
Zatiaľ čo naši rodičia psa kŕmili zvyškami od nedeľného obeda, my na internetových fórach riešime, či je pre neho lepšie jedlo varené, alebo surové (hovoriť "žrádlo" sa už nenosí). Áno, aj psy môžu byť priaznivci raw stravy... Hovorí sa jej BARF, a kto túto skratku nepozná, nie je moderný psíčkar. Skratka pochádza z výrazu bones and raw food - kosti a surová strava (iné zdroje uvádzajú biologically appropriate raw food čiže biologicky vhodná surová strava) a jej podstatou je, že sú psy kŕmené surovým mäsom a kosťami tak ako ich predkovia vlci.
Že najväčšou pochúťkou sú granule, si dnes myslia len pamätníci, ktorí sa sami napchávajú párkami, v ktorých sa akosi zabudlo na mäso. Skutočne uvedomelí majitelia psov sledujú, z čoho je psie jedlo pripravované (preboha, len žiadny odpad z kafilérií a éčka!) A aké má nutričné hodnoty. A správy o novinkách sa vďaka sociálnym sieťam rýchlo rozkríknu.
Dobre sa vedie aj službe typickej pre generáciu Y, venčenie psov, ktoré si majitelia dohovárajú cez internet podobne, ako si na dovolenku dohovárajú prenájom bytov cez Airbnb.
"Nápad založiť stránku pre ľudí, ktorí chcú venčiť psy alebo byť sami venčiteľmi, vznikol spontánne, keď som nemala kam dať svoju fenku buldoga," popisuje vznik svojej firmy Doginni.cz Romana Míková s tým, že do psieho hotela by psa nedala, pretože tam by nemal individuálnu starostlivosť.
Pes ako nádoba ľudskej lásky
Čo na psoch generáciu dnešných dvadsiatnikov a tridsiatnikov fascinuje, že sú ochotní podriadiť im svoj životný rytmus a vydávať na ne nemalé čiastky, keď - v súvislosti s deťmi - jedným dychom tvrdia, že "sa nechceme viazať" a že najskôr musia "stabilizovať svoju finančnú situáciu "?
Aj keď tvrdé dáta neexistujú, hypotéza, že pes je akýmsi dieťaťom 21. storočia, nie je celkom neopodstatnená. Kým detí sa po menšom populačnom boome v rokoch 2004 až 2008 rodí z roka na rok menej, psia populácia je stabilná, alebo dokonca rastie. A celých 54 percent psíčkarov sú mladí ľudia medzi 18 a 25 rokov. Čo to o nás vypovedá?
"Pes je taká nádoba našej lásky. Teda v ideálnom prípade, kedy si ho ľudia kupujú, pretože to cítia srdcom a potrebujú niekde tú svoju lásku angažovať," hovorí psí psychológ a veterinár Alexandr Skácel z Prahy, ktorý svoju poradňu prevádzkuje už od polovice 90. rokov a jeho ordináciou už prešli tisícky psov. Akí sú ich majitelia? "Často buď nemôžu, alebo nechcú mať deti. Túžia po láske, ale nie sú schopní milovať človeka. So psom im to ide lepšie," opisuje.
Jasný názor má na moderné psíčkarenie aj biológ Stanislav Komárek, autor knihy Chlpatí blížni, ktorá pojednáva o vzťahu človeka k domácim zvieratám. Milovníkom psov sa ale asi veľmi páčiť nebude: "Je to posledná fáza civilizácie, po ktorej už bude nasledovať len vyhynutie. Pretože druh, ktorý sa nestará o vlastné mláďatá, respektíve ich ani nechce, a namiesto toho si rozmaznáva iný druh, dopadne zle."