Lacná ropa a dostatok cestujúcich dostávajú do zisku tento rok aj aerolinky, ktoré boli dlhodobo stratové, píše iDnes.cz.
Výbornú kondíciu ukazujú postupne zverejňované výsledky za posledný štvrťrok, pre väčšinu aeroliniek najsilnejšia časť roka. Zatiaľ čo v minulosti bolo počuť zo strany dopravcov skôr náreky, tento rok mlčia a len premýšľajú, ako ešte zisky zvýšiť osekáním niektorých služieb.
Ako posledný z veľkých hráčov ohlásil výsledky britský easyJet, v Prahe najväčší zahraničný dopravca. Firme vzrástol zisk rýchlejšie ako počet cestujúcich a tržby. Za celý rok, ktorý firme skončil v septembri, zarobil easyJet 686 miliónov libier, o osemnásť percent viac ako minulý rok. Tržby pritom stúpli len o 3,5 percent.
Ryanair dominuje na nebi
EasyJet za celý rok zvýšil svoju hrubú maržu na 14,6 percent, najviac vo svojej histórii. Takisto zisky firmy sú rekordné. Výsledky pritom ukazujú, že ľudia lietajú stále veľmi lacno a zisky tlačí nahor predovšetkým lacná ropa: priemerná cena letenky mierne klesla na 62 libier. "Naše vyhliadky pre dlhšie obdobie sú priaznivé. Očakávame, že dopyt na našich trhoch sa udrží a že easyJet bude na týchto trhoch naďalej víťaziť, "povedala k výsledkom šéfka dopravcu Caroline McCall.
Ešte väčšiu ziskovosť vykazuje tento rok Ryanair, porovnanie je ale čiastočne skreslené: írska spoločnosť má finančný rok od apríla do marca a zverejnila čísla za šesť mesiacov od marca do septembra. To je tradične výnosnejšie obdobie ako zima. Za prvý polrok vykázal maržu 27 percent. Ryanair tento rok so ziskom aj počtom cestujúcich opäť výrazne rastie a pokračuje vo svojom ťažení po európskom nebi.
Ryanair má priemernú cenu letenky lacnejšiu: 56 eur, tento rok zaznamenala menší rast.
Medzinárodné združenie leteckých dopravcov IATA zatiaľ vo svojej poslednej správe z konca októbra uviedlo, že finanční riaditelia aeroliniek síce budúci rok očakávajú pokles ziskov, ale stále by malo hospodárenie zostať v pluse. "Posledný rast ziskov je ovplyvnený predovšetkým silným rastom počtu pasažierov a znižovaním nákladov," uviedlo združenie vo svojej správe.
Šéf Ryanairu odhaduje novú cenovú vojnu
Vďaka tomu lietajú lietadlá najplnšie v histórii - priemerná obsadenosť v auguste stúpla zo 77 percent na 84,7 percenta, čo je najlepší výsledok za celé odvetvie v histórii. Ceny leteniek pritom vďaka dopytu príliš neklesajú. Aj keď napríklad šéf najväčšej nízkonákladové spoločnosti v Európe Ryanair Michael O'Leary odhaduje, že sa začnú aerolinky preťahovať o zákazníkov.
"Vôbec by ma neprekvapilo, keby na prahu nového roka prepukla nová cenová vojna," vyhlásil O'Leary. Ryanair s cenami už prikuruje: pravidelne zlacňuje letenky v akciách na desať eur za jednu cestu.
Dopravcovia si tento rok môžu lacnú ropu užívať naplno, ešte vlani ich totiž väčšinou držalo pri zemi zaistenie na vyššiu cenu. A tak mohli len s ľútosťou pozerať, kam padá cena na burze a koľko platia za palivo oni.
Výnimočne dobrú situáciu v letectve dokresľuje aj ďalší detail. Do plusu sa po rokoch strát prevádzkovo dostávajú aj České aerolínie, ktoré pritom súčasne bojujú s prepadom biznisu smer Rusko. Napriek tomu v týchto týždňoch niektorí dopravcovia krachujú, minulý týždeň skončili menší európski dopravcovia Interski a Estonian Air.
Dobré výsledky prebúdzajú aj odborárov aeroliniek. Lufthansu minulý týždeň trápila štrajk, aktívni sú s protestami tiež odborármi u Air France. "Nemôžeme očakávať, že budeme mať vietor v chrbte v podobe lacnej ropy dlho, musíme preto pracovať na našej konkurencieschopnosti," odmieta však požiadavky na vyššie mzdy šéf Lufthansy Carsten Spohr.