StoryEditor

Leo Express, ktorý chce expandovať u nás, skončil rok stratou

02.05.2014, 09:46
Autor:
iDnes.cziDnes.cz

Cenová vojna o cestujúcich prináša dopravcom medzi Prahou a Ostravou veľké straty. Leo Express vo svojom prvom roku prevádzky prerobil 159 miliónov korún (5,8 milióna eur), pritom má najnižšie náklady na kilometer zo všetkých troch českých dopravcov. Aj napriek obrovskej straty vsak firma nešetrí vo výročnej správe optimizmom a neupúšťa ani od svojich plánov obsluhovať trať Praha-Košice.

Namazaný stroj
„Suverénne sme sa usadili na trhu počas prvého roku existencie, a to v konkurencii zavedených hráčov s históriou niekoľkých desiatok až sto rokov, s čím sa môže pochváliť len máloktorá spoločnosť," napísal majiteľ firmy Leoš Novotný. "Pracujeme v LEO Express ako dobre namazaný stroj, do ktorého sa hodí nápad a vypadne hotový produkt," dodal. Leo Express predáva cez internet sedemdesiat percent lístko , České dráhy podľa výročnej správy len štyri percentá.
Novotný vo výročnej správe tiež prvýkrát plne odhaľuje vlastnícku štruktúru firmy. 97 percent patrí cez rôzne spoločnosti jemu, zvyšok má Peter Köhler a cez firmu Rockaway Rail Jakub Havrlant, zakladateľ Aukra. Medzi veriteľmi figuruje aj Leoš Novotný starší, ktorý predtým vlastnil potravinársky kolos Hamé. Svojmu synovi požičal vyše sto miliónov korún.
Leo Express si vo výročnej správe pochvaľuje aj veľmi silný rast tržieb v druhom polroku: v porovnaní s prvou polovicou roka stúpli tržby o viac ako pätinu. "Tento fakt asi najlepšie dokumentuje rast popularity na vysoko konkurenčnom trhu súkromnej osobnej železničnej dopravy," uviedla firma vo výročnej správe.
Tento rok čaká firma zisk
Súkromný dopravca vlani utŕžil 193 miliónov korún, podľa výročnej správy dosiahol tridsaťpercentný podiel na trhu cestujúcich medzi Prahou a Ostravou. Podľa svojich prepočtov má polovičné náklady než napríklad Pendolino Českých dráh. V prepočte na jeden lístok firma prerobila asi dvesto korún (osem eur), čo približne zodpovedá aj zníženiu cien, ktoré dopravcovia na trase medzi Prahou a Ostravou zaviedli.
Práve Leo Express pritom vlani s cenami výrazne zahýbal, v niektorých mesiacoch ponúkal lístky pod stokorunáčku. Priemerná cena lístka dosiahla 197 korún, samotné tržby z lístkov 158 miliónov korún.
Leo Express je prvý, kto z troch dopravcov zverejnil čísla o minuloročnom hospodárení medzi Prahou a Ostravou. RegioJet zatiaľ stratu za minulý rok nezverejnil, České dráhy uvádzajú len súhrnné čísla. Strata dráh vlani stúpla takmer k dvom miliardám korún.
Firma sa už vlani dostala v druhom polroku do kladných čísel v ukazovateli EBITDA, teda zisk pred zdanením, platením úrokov a odpisov. Tento rok očakáva zisk 60 miliónov korún. Vlastné imanie firmy spadlo vlani do mínusu, dlhy presiahli miliardu. Najväčšia časť predstavuje úver od Credit Suisse zaručený Novotného otcom. Väčšina úverov išla na nákup jednotiek Stadler Flirt.
Leo Express počíta s tým, že chce doplniť svoje príjmy napríklad aj o predaj cestovných lístkov autobusových dopravcov. Tento rok počíta s rastom tržieb aj zlepšením hospodárenia.

01 - Modified: 2006-04-29 16:41:50 - Feat.: 0 - Title: Fotbalisté Chelsea obhájili titul v anglické lize
01 - Modified: 2024-03-27 13:03:24 - Feat.: - Title: Ministerstvo dopravy chce obnoviť regionálne železničné spojenie s Maďarskom 02 - Modified: 2024-03-21 13:42:49 - Feat.: - Title: Slovenské železnice počas Veľkej noci zvýšia kapacitu IC vlakov a posilnia vlakové spojenia 03 - Modified: 2024-02-16 18:30:00 - Feat.: - Title: Česi šetria vďaka súkromníkom na trati milióny eur, u nás tendre viaznu. Dôvodom má byť medzinárodná linka 04 - Modified: 2024-02-12 11:04:36 - Feat.: - Title: Konflikt na železniciach. Asociácia železničných dopravcov Slovenska vyzvala ŽSR k plneniu záväzkov 05 - Modified: 2024-02-08 14:07:12 - Feat.: - Title: "Situácia je kritická." Železnice trpia nedostatkom zamestnancov. Hrozí meškanie vlakov
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 15:57