Nedávne zatknutie najhľadanejšieho narkobaróna Joaquína Guzmána opäť vrhlo svetlo na rozsah biznisu s drogami. Teraz už bývalý šéf Sinaloa, najväčšieho drogového kartelu sveta, totiž na drogách zarobil miliardy. Pred zákonom unikal od roku 2001, keď sa mu vďaka svojmu vplyvu a peniazom podarilo uniknúť z väznice s najvyššou ostrahou, aby mohol pokračovať v boji o nadvládu v krvavých mexických drogových vojnách.
Globálny trh s kokaínom pritom funguje do značnej miery práve vďaka týmto kartelom, ktoré zabezpečujú prísun koky. Tá sa pestuje len v odľahlých častiach Bolívie, Kolumbie a Peru.
Na strane spotrebiteľov to vyzerá, že popularita kokaínu vo vyspelých krajinách pomaly začína upadať, no v rozvojových krajinách, ako napríklad Brazílii, je naopak na vzostupe.
Úradom v takmer každej krajine sveta sa v posledných rokoch darí zabaviť aspoň malú časť kontrabantu, no celkové náklady na boj proti drogám sú astronomické.
Štúdia amerického Cato Institute na príklade Spojených štátov odhaduje, že legalizácia drog by štátu ušetrila ročne zhruba 41 miliárd dolárov. Z toho 8,2 miliardy v súčasnosti americká vláda vynakladá len na väznenie ľudí za drogové delikty. Napríklad v roku 2012 ich bolo až 330-tisíc z celkového počtu 1,6 milióna Američanov vo väzení. Veľká časť z nich pri tom nie sú díleri, ale bežní spotrebitelia. Štúdia ďalej odhaduje, že legalizácia drog a ich následné zdanenie by Spojeným štátom mohli priniesť ročne takmer 47 miliárd dolárov za predpokladu, že by boli zdanené podobne ako alkohol či tabak.
Tabuľka ukazuje percento ľudí vo veku od 15 do 64 rokov za posledný rok užilo kokaín:
menej ako 0.1 | 0.11 - 0.3 | 0.31 - 0.5 | 0.51 - 1.0 | 1.01 - 2.0 | viac ako 2.0 |
Morocco | Dominican Republic | Mexico | Belize | Canada | Uruguay |
Algeria | Guatemala | Greenland | Honduras | United States | Great Britain |
Egypt | El Salvador | Norway | Nicaragua | Brasil | Spain |
Greece | Suriname | Sweden | Costa Rica | South Africa | Italy |
Macedonia | Ecuador | Finland | Haiti | Chile | Australia |
Romania | Paraguay | Czech Republic | Venezuela | Israel | |
Moldova | Kenya | Switzerland | Colombia | Ireland | |
Belarus | Hungary | Croatia | Peru | Netherlands | |
Turkey | Lithuania | Bolivia | Cyprus | ||
Syria | Latvia | Argentina | Panama | ||
Iran | Russia | Nigeria | Jamaica | ||
Afghanistan | New Zealand | ||||
Pakistan | Portugal | ||||
Thailand | France | ||||
Indonesia | Belgium | ||||
South Korea | Luxembourg | ||||
Philippines | Denmark | ||||
Germany | |||||
Austria | |||||
Poland | |||||
Slovenia | |||||
Slovakia | |||||
Estonia | |||||
Ukraine | |||||
Bulgaria | |||||
Albania | |||||
Bosnia | |||||
Serbia | |||||
Montenegro | |||||
Kosovo | |||||
Iceland |
Zdroj: The Economist, Cato Institute