Dočasné opatrenia, ktoré skončia, až klesne cena ropy. Tak vysvetľovali leteckí dopravcovia zavedenia palivového príplatku v roku 2004, kedy barel začal stúpať nad 40 dolárov. O dvanásť rokov neskôr je ropa o desať dolárov lacnejšia, aerolinky však palivové príplatky účtujú ďalej a ešte vo väčšej výške.
Rozhodujúca je cena letenky
Z palivového príplatku sa medzitým stala jedna z hlavných položiek konečnej ceny letenky. Napríklad keď si kúpite spiatočnú letenku ČSA z Prahy do Paríža za 197 eur, taxa za drahé palivo vyjde 80 eur.
Aerolinky argumentujú tým, že cestujúcim môže byť jedno, koľko je palivový príplatok, pretože dôležitá je konečná cena. A ceny leteniek v poslednej dobe skutočne mierne zlacňujú. "Pre cestujúcich je rozhodujúca celková cena letenky. Zrušenie palivového poplatku by na výslednú cenu letenky vplyv nemalo," hovorí hovorkyňa ČSA Dan Šabík.
Letenky zadarmo nie sú zadarmo
Výška palivového príplatku ale môže zaujímať tých, ktorí s aerolíniami zbierajú za lietanie míle a potom si chcú vybrať odmenu v podobe letu zadarmo. Ten totiž tak zadarmo nie je: musí platiť letiskovú taxu a palivový príplatok. V prípade vyššie spomínanej ceny letenky tak cestujúci za letenku zadarmo zaplatí 80 eur palivový príplatok a 53 eur za letiskové taxy.
Lufthansa napríklad palivový príplatok v roku 2014 zrušila a nahradila ho príplatkom, do ktorého zahŕňa všetky náklady, ktoré sú mimo kontroly dopravcu. Aj ten je ale výrazne vyšší ako samotná cena letenky: napríklad u letenky z Prahy do Frankfurtu za 136 eur je poplatok 83 eur.
Tiež hovorca Lufthansy Boris Ogursky argumentuje tým, že hlavná je konečná cena letenky a klesajúce ceny. Podľa neho tak posledné dva roky príjem z každého kilometra klesol o štyri percentá. "Inými slovami, cestujúci platia za letenky menej," vysvetlil Ogursky.
Zrušte to
Sekcia predajcov leteniek v Asociácii cestovných kancelárií považuje príplatok za prežitok. "Je na čase, aby sa letecké spoločnosti konečne rozlúčili s touto praktikou uvádzajúcu do omylu ako klienta tak predajcu leteniek a vrátili sa k transparentnej cenotvorbe," hovorí šéf sekcie Miroslav Bělovský z OK Tours. Asociácia vyzvala dopravcov, aby poplatok zrušili.
Lacnejšia ropa by sa pritom mala premietnuť aj do nižších cien leteckých zájazdov. Travel Service, s ktorým k moru lieta väčšina cestoviek v Česku, má v zmluve s cestovkami aj pohyblivú sumu zodpovedajúcu cene ropy. "V porovnaní s minulým rokom sme pre túto sezónu už kalkulovali s nižším palivovým príplatkom. Uvidíme, ako sa bude situácia smerom k letu vyvíjať a potom budeme reagovať v prípade potreby," povedal marketingový riaditeľ Exim Tours Stanislav Zíma.
Iné zmluvy iné ceny
Podľa hovorcu CK Fischer Jana Osuch nie je medzi klesajúcou cenou ropy a cenou zájazdov absolútne priama úmera. "Veľký vplyv hrá tiež dlhodobé zabezpečenie jednotlivých leteckých spoločností a cestovných kancelárií proti výkyvom cien paliva. Každá spoločnosť má iné zmluvy a preto môže reagovať na zmeny na svetovom trhu s ropou rôzne," vysvetlil Osuch.
Cestovky tvrdia, že niektoré zájazdy zlacneli. "Zásadná je naša stratégia, aby sa v cenách zájazdov nepremietlo zvýšenie cien ropy, ku ktorému skôr alebo neskôr opäť dôjde," povedal hovorca Blue Style František Vorel. Podľa neho zaviedli také opatrenia, ktoré by aj pri raste ceny ropy o dvesto percent udržali na súčasnej úrovni.
Tiež v nákladnej leteckej doprave zatiaľ lacnejšie ropa príliš vidieť nie je. Podľa štúdie spoločnosti Smartex síce od mája klesla cena leteckého paliva klesla o 71 percent, cena palivového príplatku klesla v priemere o 1,25 percenta. "Cena za prepravu tovaru je neadekvátna voči cene ropy, respektíve paliva," uviedla firma vo svojej správe.