Spoločnosti sú opäť odvážnejšie a v tomto roku uviedlo svoje akcie na burzu najviac firiem za posledných sedem rokov. S odvolaním sa na štúdiu konzultačnej spoločnosti PwC o tom informoval denník Handelsblatt.
Počet firiem, ktoré prvýkrát uvádzajú svoje akcie na burzu, výrazne závisí od nálady na trhoch, preto v krízových časoch klesajú. Podľa štúdie audítorskej spoločnosti PwC v roku 2007 dosahoval objem uvedených akcií v Európe 80 miliárd USD (64,38 miliardy eur), o rok neskôr už len 14 miliárd USD.
Tento rok sa situácia zlepšila a priniesla nový rekord. Postaral sa o to čínsky internetový predajný portál Alibaba, ktorý v rámci historicky najväčšieho uvedenia akcií na burzu získal 21,7 miliardy USD.
Zotavil sa aj európsky trh. Od januára do novembra prišlo na burzu 344 spoločností s akciami v celkovej hodnote 48,8 miliardy eur. Po zohľadnení decembra by hodnota úvodných ponúk akcií (IPO) mala prekročiť 50 miliárd eur.
Najsilnejšia vlna IPO nastala v 2. kvartáli, keď na burzu vstúpilo 145 firiem s akciami v hodnote 22,3 miliardy eur. V druhej polovici roka došlo k útlmu nálady, pod čo sa podpísala najmä kríza na Ukrajine a s ňou súvisiaca neistota. V 3. štvrťroku sa na burzu odvážilo 76 spoločností a v súčasnom kvartáli len 55.
Najobľúbenejším miestom pre investorov zostáva Londýn, kde svoj život na burze začalo 122 firiem s akciami v hodnote 18,9 miliardy eur, čo predstavuje medziročný vzostup o 31 %. Žiadny konkrétny sektor v Európe nedominoval. Firmy z finančnej branže boli zhruba rovnako zastúpené ako maloobchod či priemysel.
IPO má podľa PwC dobré vyhliadky aj na budúci rok. "Rámcové podmienky budú aj v roku 2015 dobré. Dopyt po lukratívnych spoločnostiach podporujú okrem iného nízke úroky a investori hľadajú atraktívne investičné príležitosti," hovorí analytik PwC Christoph Gruss. Doterajší pozitívny trend preto pretrvá a mohol by dosiahnuť podobné hodnoty IPO ako v predkrízovom roku 2007.