V stredu večer oznámila svoje výsledky aj spoločnosť GoPro. Tá vyrába jedny z najlepších outdoorových kamier na svete. Jej posledná novinka HERO4 patrí vôbec k tomu najlepšiemu, čo firma dokázala vyprodukovať. Napriek tomu bol záujem o kamery v druhej polovici roka o niečo slabší.
Od spoločnosti analytici očakávali, že v 4Q15 predvedie zisk na akciu vo výške 0,013 dolára, to sa však nestalo a GoPro uviedlo miernu stratu -0,08 dolára na jednu akciu. To bolo jednoznačným sklamaním.
V druhej najsledovanejšej metrike - tržbách si GoPro viedlo lepšie. Oznámilo tržby za 4Q15 vo výške 436 miliónov dolárov a konsenzus analytických očakávaní bol 434 miliónov dolárov. Tu sa očakávania trhu podarilo naplniť. Medziročne sa tržby však v 4Q prepadli o 31 percent. Dá sa tak povedať, že aj v najsilnejšom predajnom období roka okolo Vianoc nová kamera veľmi užívateľa neoslovila.
Preto sa akcie v after-hours prepadli o 8,68 percenta na 9,78 dolárov. Keď v okamžitej reakcii na prvé informácie sme ju videli aj na hladinách okolo 8,5 dolárov.
Hneď na začiatku treba povedať, že výkon vo 4Q15 a tak i celom v roku 2015 bol ovplyvnený 21 miliónmi dolárov odpísaných ako odpis kvôli zníženiu ceny kamery HERO4. Za celý rok sa táto suma vyšplhala na 40 miliónov.
V celom roku 2015 firma GoPro dosiahla tržby vo výške 1,619 miliardy dolárov, čo predstavuje medziročný rast o 16,2 percent. Firma pracovala na geografickej diverzifikácii svojich tržieb. V reporte k poslednému štvrťroku oznámila, že dosiahla podiel tržieb zo zahraničia na úrovni 50 percent. Navyše veľmi pekne performuje tržby v Európe a Ázii. V roku 2015 spolu za obe oblasti vzrástli medziročne o 49 percent. Čistý zisk za celý rok sa bohužiaľ masívne prepadol a to o 71,8 percent zo 128 miliónov na 36,13 miliónov dolárov.
Samotná firma GoPro sa už nejakú dobu skôr štylizuje do úlohy mediálnej spoločnosti, ktorá sa už nestará len o produkcii skvelých GoPro kamier, ale aj o publikácie obsahu, strih a úpravy. GoPro predstavila svoj vlastný portál pre nahrávanie obsahu majiteľov kamier. Avšak stále bojuje s tým, že mnoho amatérskych kameramanov nemá dostatočne jednoduché nástroje na to, aby svoje skvelé zábery jednoducho nasypali do strihového programu a potom jedným klikom publikovali. GoPro síce má svoj vlastný portál aka YouTube, ale má problémy s prenosom medzi kamerou a samotným webom.
Na toto už v minulosti upozorňovali niektorí analytici z Morgan Stanley, rovnako tak upozorňovali na to, že nová kamera HERO4 nebude takým trhákom.
Síce ich mobilné aplikácie aj aplikácie pre strih na PC si stiahli v roku 2015 milióny a milióny používateľov, stále to nie je dostatočne jednoduché. Pozitívne je, že si spoločnosť uvedomuje a vie, kde má rezervy, pretože to samo uvádza vo svojej štvrťročnej správe.
Firma GoPro publikovala aj dopredu hľadiaci oddiel svojho reportu. V roku 2016 očakáva GoPro tržby 1,35 až 1,5 miliardy dolárov a vo štvrťroku 1Q16 tržby 160 - 180 miliónov dolárov. Hrubá marža by mala vzrásť v 1Q16 o 36 percent. Firma uviedla, že očakáva v priebehu 1Q16 tiež jednorazový náklad 5 až 10 miliónov dolárov spojených s reštrukturalizáciou firmy.
Článok bol zverejnený na webe patria.cz