StoryEditor

Škandál Volkswagenu má ďalšiu obeť. Stal sa ňou biely kov

24.09.2015, 17:46
Čo majú spoločné horúce témy tohto týždňa, ktorým je emisný škandál okolo nemeckého automobilového koncernu Volkswagen a biely drahý kov platina?

Drahý kov sa zhodou okolností používa pri výrobe dieselových katalyzátorov a to práve na čistenie emisií výfukových plynov a jeho cena tak včera spadla na takmer sedemročné minimum. Cena platiny, ktorá sa v dieselových motoroch áut používa veľmi široko, by podľa niektorých analytikov a investorov mohli v dôsledku kauzy Volkswagen prvýkrát od finančnej krízy klesnúť dokonca pod 900 dolárov za trójsku uncu.

Platina ťažko klesla už v utorok, keď zaznamenala najväčší vnútrodenný prepad za posledné viac ako dva roky a to o 4 percentá. V stredu prehĺbila straty až blízko sedemročného minime na 929,08 dolára za trójsku uncu než sa spamätala na 932,25 dolára potom, čo sa začali množiť pochybnosti o trvalom vplyve aféry VW na dopyt po vozidlách s dieselovým motorom.

Prepad cien drahého kovu odštartovali obavy investorov o prechod vodičov z áut na dieselový pohon k tým na benzín alebo elektrinu. To by sa odrazilo na dopyte po platine, ktorá sa na rozdiel od dieselových motorov na výrobu tých benzínových zvyčajne nepoužíva. Od začiatku tohto roka sa cena platiny prepadla už o viac ako 20 percent.

Koniec dieselových vozidiel?
Niektorí analytici sa tak teraz obávajú ďalšieho desivého prepadu bieleho kovu v krátkodobom horizonte pod 900 dolárov za trójsku uncu v súvislosti s dozvukmi škandálu VW. Rovnica je celkom jednoduchá. Ak spotrebitelia stratia dôveru v autá na dieselový pohon, vplyv na budúci dopyt po platine bude značný. Akcie Volkswagenu tento týždeň do stredy stratili takmer tretinu hodnoty po odhalení podvodov v amerických emisných testoch. Na tento škandál sa potom začali nabaľovať požiadavky na vyšetrenie kauzy zo strany predstaviteľov ďalších a ďalších krajín a generálny riaditeľ VW Winterkorn včera oznámil odstúpenie z funkcie.

Dieselové vozidlá aj bez ohľadu na emisný škandál VW čelí kritike prameniacej z obáv o znečistení, strasti Volkswagenu by tak mohli len urýchliť zánik dieselových vozidiel. Automobilový priemysel ako celok tvorí zhruba 30 percent globálneho využitia platiny. V minulom roku tvorili podľa Thomson Reuters GFMS práve katalyzátory 40 percent dopytu po tomto drahom kove, ktorý je kľúčovou surovinou v katalyzátoroch dieselových motorov. Šperky potom zodpovedajú 35 percentám globálneho dopytu. Dopyt po platine do katalyzátorov vlani stúpol o 4 percentá teda najrýchlejšie od roku 2011.

Na vine prepadu platiny nie je len aféra VW
Ceny platiny však klesali už pred škandálom nemeckého automobilového koncernu. Postupne padali od minulého júla a oproti historickému maximu z polovice roku 2011 vo výške 1912,20 dolárov za trójsku uncu už odpísali viac než 50 percent. Na vine je podľa väčšiny analytikov nadmerná ponuka zo strany hlavného producenta Južnej Afriky, nejednotný rast automobilových predajov a spomalenie spotreby šperkov najmä v Číne.

Podľa informácií Svetovej investičnej rady pre platinu dopyt po platinových šperkoch v druhom štvrťroku klesol medzikvartálne o 11 percent, zatiaľ čo produkcia rafinovaného kovu v Južnej Afrike naopak v rovnakom období stúpla z 890 000 na 1,08 milióna uncí. Platina zároveň momentálne trpí aj všeobecne slabým očakávaním vzhľadom ako na dopytovú, tak aj ponukovú stranu trhu. Reakcia na aféru menom Volkswagen však podľa názoru niektorých analytikov bola do značnej miery prehnaná.

Paládium, ktoré sa používa vo väčšine benzínových motorov, naopak ťažilo z obáv vyvolaných aférou VW a pripísalo si zisky, v stredu pridalo dokonca 7 percent. Paládium dnes časť ziskov odovzdáva a aktuálne stráca okolo 0,7 percenta. Za posledné tri dni je však v pluse o takmer 5 percent.

Platina aktuálne pripisuje zhruba percento na 941 dolárov za trójsku uncu. Drahý kov dnes podporili do značnej miery japonskí traderi, ktorí sa vrátili k monitorom po trojdňovom štátnom sviatku. Za posledné tri obchodné dni však drahý kov stráca zhruba 3 percent.

Článok bol zverejnený na webe patria.cz

01 - Modified: 2007-09-25 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Počasie
01 - Modified: 2024-12-21 04:51:32 - Feat.: - Title: Klimatický expert pre HN: Najdôležitejšie projekty Green Dealu zlyhali, dohoda EÚ potrebuje obrovský reštart 02 - Modified: 2024-12-20 18:31:24 - Feat.: - Title: Vedenie Volkswagenu a odborári dospeli k dohode, nebudú zatvárať žiadne továrne v Nemecku 03 - Modified: 2024-12-20 14:43:53 - Feat.: - Title: Odbory a vedenie Volkswagenu sa dohodli na úspore štyroch miliárd eur, píše nemecký ekonomický denník 04 - Modified: 2024-12-20 13:00:00 - Feat.: - Title: Trh na to ešte nie je pripravený. Lamborghini odkladá výrobu prvého elektrického auta 05 - Modified: 2024-12-19 19:55:42 - Feat.: - Title: Mzdové rokovania v nemeckom Volkswagene opäť pokračujú do neskorého večera, hrozí krach
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 21:00