Millennials, čiže generácia Y, ide v zamestnaní predovšetkým o skĺbenie osobného a pracovného života. Ľuďom narodeným medzi rokmi 1984 až 1996 oveľa menej záleží na peniazoch alebo štatútu, vyplýva to z exkluzívneho prieskumu medzinárodnej spoločnosti Universum pre české Hospodárske noviny.
Nenávidená práca? To radšej žiadna
"Millennials budú tvoriť hlavnú časť pracovnej sily počas nasledujúcich piatich až šiestich rokov," odhaduje generálny riaditeľ spoločnosti Universum Petter Nylander. Z toho dôvodu organizácia skúmala postoje a názory viac ako šestnástich tisíc mladých ľudí po celom svete.
Prieskum predovšetkým ukázal, že ľudia do tridsať rokov majú predstavu o svojom zamestnaní vcelku jasnú - chcú byť lídrami alebo manažérmi. Čísla ale tiež ukázali, že mladým veľmi záleží na osobnom raste a možnosti sa v zamestnaní ďalej vzdelávať. Celých 40 percent má strach z uviaznutia v práci bez možnosti ďalšieho vývoja.
Z dostupných dát vyplýva, že pre 73 percent opýtaných je oveľa dôležitejšie work-life balance než výška platu. A 42 percent ľudí uviedlo, že radšej budú bez zamestnania, než aby trávili čas v nenávidenej práci. To najviac platí o tejto generácii v Chile, Peru alebo Libanone. Na druhej strane sa respondenti priznali, že pre úspech sú ochotní znášať stres a tvrdo pracovať.
Manažéri a akademici
"V blízkej budúcnosti millennials budú zastávať dôležité manažérske funkcie po celom svete, a to v oblasti biznisu, akademickej sfére, vláde aj v neziskovom sektore. Ako ich ale môžu predošlé generácie pochopiť a pripraviť na ich úlohu?" pýta sa akademik Henrik Bresman z biznisovo školy Insead. Zdôrazňuje, že by firmy mali počas náboru pracovných síl hľadieť na regionálne rozdiely u mladých žiadateľov o zamestnanie.
Pri manažérskych funkciách sa pritom predstavy zásadne líšia. Napríklad pre Afričanov je veľmi dôležité, aby vo vedúcej úlohe mali možnosť byť mentormi, viesť a učiť ďalších ľudí. Kým mladí v strednej a východnej Európe a v USA chcú mať hlavne vplyv na chod spoločnosti.
Švédska spoločnosť Universum chce zmapovať, akí sú skutoční millennials. Cieľom kampane je zmazať mylné predstavy verejnosti o najskúmanejšiu generáciu dnešných tridsiatnikov.