Emisný škandál nemeckej automobilky Volkswagen môže byť paradoxne prínosný pre životné prostredie. Podporí diskusiu o masovejšom využití elektroáut, vodíkových motorov a prispeje aj k popularite úspornejších benzínových motorov.
Martin Winterkorn, dnes už bývalý šéf Volkswagenu, počas svojho šéfovania bojoval s regulátormi o zmiernenie ekologických noriem a priľúbil, že spraví z nemeckej automobilky najväčšieho výrobcu elektromobilov na svete. Do roku 2020 malo behať po cestách už milión elektromobilov značky Volkswagen. Cieľ síce automobilka zrejme nesplní, ale aspoň prestane investovať do stále efektívnejších a „ekologickejších“ dieselových motorov a zameria sa viac na zelenšie motory.
“Urobíme všetko preto, aby sme problém vyriešili a elektromobilita zostáva naším cieľom,” tvrdí pre HN Peter Thul z komunikačného oddelenia koncernu Volkswagenu.
Peter Badík, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, si myslí, že príklon k elektromotorom je pre veľké automobilky nie technologické, ale čisto ekonomické rozhodnutie. „Všetka technológia je plne dostupná. To, čo potrebujeme, je znížiť cenu elektrických áut tak o 20 až 30 percent. To nie je málo, ale najväčší vplyv na znižovanie ceny má objem výroby,“ dodáva. Preto na profesionálnej sociálnej sieti LinkedIn vyzýva, aby politici namiesto pokuty prinútili nemeckú automobilku vyrobiť milión elektromobilov.
„Dnes majú politici v rukách silnú zbraň, ktorou môžu naštartovať obrovské zmeny. Paradoxne by to mohlo pre Volkswagen dopadnúť veľmi dobre a stal by sa lídrom v rýchlo rastúcom segmente elektrických automobilov,“ dodáva. Na druhej strane Ján Lešický, docent na STU v Bratislave tvrdí, že elektromobily a ich infraštruktúra sú stále veľmi drahé a budúcnosť vidí skôr v autách na vodík.
Budúcnosť podpory
Emisná kauza môže zmeniť aj dotačnú či daňovú politiku jednotlivých štátov EÚ. Možno sa podpora odklonení od naftových motorov k elektrickým. Tento proces sa už čiastočne deje, ale môže sa zrýchliť.
Slovenské ministerstvo financií podporuje podnikateľov, ktorí používajú elektromobily, nulovou sadzbou dane z motorových vozidiel. „Zvýhodnení sú však aj tí, ktorí používajú ekologické vozidlá. Polovičnú daň tak platia tí, ktorí pri svojom podnikaní využívajú hybridné vozidlá, ďalej autá s pohonom na plyn, alebo vodíkový pohon,“ dodáva Alexandra Gogová, hovorkyňa rezortu.
Cena nafty pôjde dole
Podvádzanie na emisiách podľa analytikov prinesie z dlhodobého hľadiska aj negatívny efekt na trh s naftou. Európske rafinérie sa v posledných dekádach zameriavali na produkciu nafty a zanedbávali benzín. Nečudo, keďže sa počet dieslových áut na európskych cestách postupne zvyšoval. V minulom roku až 41 percent všetkých áut v Európe jazdilo na naftu. Pre porovnanie, pred desaťročím to bolo len 27 percent, tvrdí European Environment Agency.
„Ceny nafty pôjdu dole. Jej výroba je veľká, zásoby značné a ak spadne dopyt, ceny budú nasledovať,“ tvrdí pre Bloomberg Christopher Haines, analytik BMI Research.
Európa dováža naftu z Ruska, USA, ale aj z Indie a z Blízkeho východu. Ak by sa rafinérky preorientovali na benzín, znamenalo by to aj posilnenie sebestačnosti Európy,“ tvrdí Alessandra Agnello, analytička Petromatrixu.
Navyše éra popularity dieselových áut už v niektorých európskych krajinách končí, keďže šoféri sú viac citliví na znečistenia. „Spotreba nafty bude klesať s poklesom predaja dieselových áut a škandál Volkswagenu to len urýchli, i keď to istý čas potrvá,“ dodáva Agnello.