Najsilnejšia krajina Európy údajne svojou silnou orientáciou na export a vysokým obchodným prebytkom poškodzuje ostatné ekonomiky. Európska komisia chce dokonca začať v Nemecku vyšetrovanie, pričom hrozí vysokou pokutou. Hlavný ekonóm J&T Banky Petr Sklenář v rozhovore pre Finweb hovorí o tom, či je kritika oprávnená a Nemecko sa naozaj šplhá po chrbtoch pomalších krajín.
"Tvrdiť, že nemecký export je škodlivý, je nezmysel. Je to ako tvrdiť, že Messi ničí futbal."
"Nemecko je dobrý hospodár. Problém je na strane ostatných."
"Eurozóna nemá čo prikazovať, aby ľudia nekupovali volkswageny a pomohli tým Peugeotu."
Čo prispelo k tomu, že sa Nemecko stalo exportnou veľmocou? Prečo export narástol až do takých rozmerov?
Nemecko nie je exportnou veľmocou len posledný rok. Naopak, posledných 150 rokov priemyslu a následný export je základom nemeckej ekonomiky. Je pravdepodobné, že súčasná kritika je vyvolaná problémom krajín s vysokými deficitmi, nie nemeckým exportom.
Je politika zameraná na export vo všeobecnosti naozaj taká škodlivá a zvyšuje nerovnováhu?
Protekcionistická politika je samozrejme škodlivá, ale Nemecko nič také nerobí. Nemecké pre-exportné firmy sú na trhu úspešné, pretože sú globálne konkurencieschopné. Je nezmyselné tvrdiť, že nemecký export je škodlivý. Pri rovnakej analógii na futbal je to rovnaké, ako tvrdiť, že Lionel Messi, FC Barcelona, či Bayern Mníchov ničí futbal.
Je kritika Nemecka oprávnená? Naozaj prebytkom obchodnej bilancie ohrozuje ostatné krajiny?
Súčasná kritika nemeckých exportov je nielen neopodstatnená a nefér, ale aj nelogická. Nemecké firmy sú konkurencieschopné, pretože posledné roky zvyšujú mzdu len podľa toho, ako rastie produktivita.
Naopak, jedným z problémov južnej Európy vrátane Francúzska je neprimerane vysoký rast miezd v minulosti, ktorý zničil konkurencieschopnosť ich firiem, následkom bol nárast deficitu obchodnej bilancie a nárast nezamestnanosti.
Teda problémom sú neriešené domáce úlohy v krajinách s deficitom obchodnej bilancie, nie nemecký prístup dobrého hospodára.
Aký máte názor na vyšetrovanie obchodných prebytkov Európskou komisiou a hrozbu pokuty? Je to správny postup, ako riešiť priepastné rozdiely medzi hospodárstvami eurozóny?
Prístup únie považujem za dosť nešťastný a len zvyšuje napätie medzi štátmi. Jediné riešenie rozdielov pri zachovaní eura je zmena cien aktív. Jednoducho povedané, buď sa znížia ceny aktív vrátane miezd v krajinách s deficitom, aby dorovnali ich produktivitu, čo je veľmi bolestná cesta vnútornej devalvácie, alebo naopak vznikne inflačný tlak na rast cien v úspešných krajinách, ktorá poškodí ich konkurencieschopnosť. Druhá varianta nepomôže Eurozóne ako celku, len zníži relatívne rozdiely.
Guvernér nemeckej centrálnej banky Jens Weidmann to prirovnal k futbalu, kde ak sa prikáže, aby tím Barcelony hral vždy bez Messiho v desiatich, tak šanca ostatných tímov na zisk titulu vzrastie, ale dramaticky to oslabí šance na to, že trofej pre víťaza v Lige majstrov skončí v Španielsku.
A čo nemecká reakcia, že by si z nich iné krajiny namiesto kritiky mali radšej brať príklad? Je pravda aj na ich strane?
Jednoznačne hlavný problém je neriešenie domácich úloh (štrukturálne zmeny) v krajinách s deficitom, nie na strane konkurencieschopných exportérov z Nemecka. Dôvody exportnej neúspešnosti južnej eurozóny vrátane Francúzska či USA nemajú svoju príčinu v nemeckom priemysle.
Zbavuje sa teda eurozóna svojimi obvineniami zodpovednosti?
Áno, je to snaha problém riešiť znevýhodnením úspešného. Ale stále platí, že keď podrazím nohy lepšiemu, sám rýchlejšie nepobežím. Značky ako Mercedes, BMW, VW, Siemens, Thyssen, Bayer, Adidas, Henkel či Hugo Boss patria medzi svetových lídrov vo svojom obore. Ktoré rovnocenné alternatívy si potom nemecký spotrebiteľ môže zaobstarať od výrobcov z Francúzska, Portugalska či Grécka? Keď Nemecko zníži svoju konkurencieschopnosť neúmerným nárastom miezd, tak nikomu to v konečnom súčte v Európe nepomôže.
Prikláňate sa k názoru, že sa má Nemecko starať o svoju prosperitu, alebo ako súčasť eurozóny má dbať najmä o rast spoločného trhu?
Eurozóna má len tvoriť prostredie, odstraňovať prekážky. Nie prikazovať, čo si majú spotrebielia kupovať, alebo dokonca odrádzať od nákupu volkswagenov, aby pomohli francúzskemu Peugeotu.