V Česku sa už tento rok predali nákupné centrá za takmer 900 miliónov eur. To mnohonásobne prevyšuje objemy v predchádzajúcich rokoch. Navyše sa očakáva, že ďalšie významné transakcie ešte v tomto roku prídu, píše iDnes.cz.
Boom na českom trhu s nákupnými centrami je spôsobený lacnými peniazmi investičných fondov posilnených nízkymi úrokovými sadzbami, úlohu hrá aj súčasný rast maloobchodných tržieb. Od začiatku roka ich zmenilo majiteľa už päť.
Celkom už tento rok za česká nákupné centrá investičné fondy v čele s tými zahraničnými zaplatili takmer 900 miliónov eur. Väčšinu tejto sumy tvorí jediná transakcia - marcový predaj pražského Palladia za takmer pol miliardy eur.
Všetky tohtoročné transakcie a ich hodnoty nájdete vo fotogalérii.
Experti ale upozorňujú na to, že v hre sú aj ďalšie predaje."Rozpracované sú ďalšie tri predaje obchodných centier v predpokladanej hodnote 260 miliónov eur," tvrdí Richard Curran, generálny riaditeľ konzultantskej spoločnosti CBRE, ktorá sa podieľala na troch z piatich doterajších obchodov.
Ak by naozaj k trom spomínaným transakciám došlo, prekonali by tento rok v súčte hranicu prevyšujúcu miliardu eur. Toto číslo sa vyrovná súčtu obchodov českých nákupných centier za predchádzajúce štyri roky.
Boom transakcií tak vystriedal developerský boom, ktorý bol pre nákupné centrá typický v predchádzajúcich rokoch. "Na finančných trhoch je prebytok likvidity nad kvalitnými investičnými produktami. Spolu s dostupným bankovým financovaním to spôsobilo, že objemy investícií do českých komerčných nehnuteľností rastú," hovorí riaditeľ CBRE pre kapitálové trhy Tomáš Jandík.
Tieto vyššie investičné objemy podľa neho podnecujú rastúce ceny nehnuteľností, ktoré zase motivujú kupujúcich využiť priaznivé podmienky na trhu pre ich ďalšie predaje.