Pritom žiadne iné dopravné lietadlo sa nestalo ikonou toľkých veľkofilmov a do istej miery je aj symbolom USA - už preto, že jedno z týchto lietadiel nesie označenie prezidentského špeciálu Air Force One, píšu lidovky.cz.
Budúcnosť obrovského boeingu je vo veľkom ohrození. Aj keď za viac ako štyridsať rokov od začiatku výroby prešiel mnohými inováciami, záujem o 747 klesá. Niektoré aerolínie ho dokonca úplne vyradili z letky a nových objednávok nepriberá.
Naplnenie sľubov
A tak paradoxne jediným, kto môže upadajúcu ikonu leteckého priemyslu zachrániť, zostávajú v súčasnej chvíli Rusi.
Za tento rok uzavrel Boeing len dve zákazky na 747, rovnako ako o rok skôr. Jedným z odberateľov je pritom samotná spoločnosť, ktorá lietadlá vyrobila sama pre seba a v novembri k nim uzavrela nájomnú zmluvu pre AirBridgeCargo, dcérsku firmu ruských aerolínií Volga-Dnepr Group.
Práve moskovská spoločnosť vlastnená jedným z najbohatších Rusov, Alexejom Isaykinom, platí za poslednú známu nádej slávneho stroja. Pred mesiacom vyhlásila, že plánuje nakúpiť do svojej letky osemnásť lietadiel najnovšej rady 747.
Agentúra Bloomberg, ktorá o chystanom obchode informovala, ale jeho uzavretie nevidí príliš reálne. Pripomína ťažkosti ruskej ekonomiky a s tým súvisiaci prudký pád rubľa. Aj keď nákup civilných lietadiel nepatrí do medzinárodných sankcií, ktorým musí Ruská Federácia čeliť od prepuknutia konfliktu na Ukrajine, ťažkosti tamojšieho hospodárstva sú veľkou prekážkou pre naplnenie sľubov.
Jumbo Jet mizne
Ak k transakcii skutočne dôjde, potom podľa ruského prepravcu už v priebehu budúceho roka. Volga-Dneper by si priala prostredníctvom lízingu kúpiť ďalšie dve lietadlá a potom v nasledujúcich rokoch prikupovať dve až tri ročne až do roku 2022.
Hlavným lákadlom pre Rusov je veľký nákladný priestor, prístupný cez otvárateľnú špičku lietadla. Isaykinova letka sa totiž práve na nákladnú prepravu do veľkej miery špecializuje.
Slávny Boeing z trhu pomaly vytláčajú modernejšie lietadlá, ako napríklad dvojposchodový Airbus A380. Ten prekonal americkú 747 v počte prepravených pasažierov už v priebehu minulého roka. Väčšina aerolínií na svete využíva Jumbo Jet čoraz menej. Snáď jedinou výnimkou je nemecká Lufthansa (jej letka má teraz 32 týchto strojov), aj tá ale bude zrejme v blízkej dobe hľadať náhradu.
V čom poletí prezident?
Spoločnosť Boeing sa medzitým usilovne snaží predať už vyrobené lietadlá, ktorých má momentálne v hangári šesť. Ich hodnota dosahuje podľa Bloombergu 2,2 miliardy amerických dolárov. Spolu s tým, ako sa obchody nedarí uzavrieť, osekávajú v Boeingu výrobu. V budúcom roku ju plánujú znížiť na jeden stroj mesačne.
Slávny stroj má aj pomerne vlažnú podporu vo Washingtone. Úrad prezidenta Obamu na začiatku roka oznámil, že ním využívaná dvojica 747 pod označením Air Force One bude čoskoro potrebovať vymeniť. Sú v prevádzke už od roku 1991.
Za účelom nákupu nových, upravených modelov 747-8 už Washington vopred oslovil práve Boeing. Lenže cena strojov sa nepáči strážcom rozpočtu v americkom kongrese. Transakcia by mala prekročiť tri miliardy dolárov a je možné, že budúci americký prezident sa bude prepravovať v celkom inom lietadle.