StoryEditor

Zabudnite na Hollywood. Filmovou veľmocou sa stáva Afrika

21.04.2014, 10:50
Autor:
red, turred, tur

Filmový priemysel patrí s obratom niekoľko stoviek miliárd dolárov ročne medzi najviac zarábajúce odvetvia. Aj keď americký Hollywood je ikonou tohto biznisu, film sa točia niekde inde. Viac filmov sa natočí aj v Afrike. Zoznámte sa s Nollywoodom.
Podľa portálu ihned.cz vyprodukuje tento zábavný priemysel viac ako tisíc filmov. To je viac, než koľko ich vzniká kdekoľvek inde na svete. Samozrejme s výnimkou indického Bollywoodu. 

Nigérijčan Jason Njoku je vo svojich tridsiatich troch rokoch dolárovým milionárom - vďaka fenoménu zvanému Nollywood. Prezýva sa tak stále úspešnejší filmový priemyslu v Nigérii, ktorého lacná produkcia zásobuje divákov v Afrike. 

Nollywood má ročný obrat viac ako 800 miliónov dolárov a dáva prácu už viac ako miliónu obyvateľov Nigérie, najväčšej africkej ekonomiky.

"Na papieri rozhodne milionárom som. Ale je pred nami ešte dlhá cesta. Investujeme do ďalších nápadov," povedal agentúre AFP podnikateľ Jason Njoku. 

Pred tromi rokmi uspel s myšlienkou previesť nollywoodskou produkciu na internet a ponúkať ju novým divákom: predovšetkým Afričanom, ktorí už v druhej či tretej generácii žijú v zahraničí, ale cnie sa im po domácej kultúre.

Africký Netflix 
Jeho stanica iRokoTv sa prezýva "africký Netflix". Obsahuje totiž viac ako päť tisíc nollywoodských filmov a televíznych show, väčšinu z nich zadarmo, a tie najnovšie za mesačné predplatné 7,99 dolára. Server, žijúci hlavne z reklamy, mesačne navštívi takmer milión ľudí od Londýna cez Kapské Mesto až po New York. 

A to aj napriek pokrivkávajúcej kvalite - drvivá väčšina produkcie Nollywood totiž vzniká v časovom limite do desiatich dní, za celkovú cenu okolo 25 tisíc dolárov. Aj napriek tomu ju Afričania vyhľadávajú. Prečo?

"Zobrazujú Afriku a jej skutočné problémy. Nie to, čo robí Hollywood. Pre neho je Afrika len exotika s púšťami a žirafami," myslí si nollywoodský filmový publicista Samuel Olatunji, citovaný pakistanským denníkom Dawn. 

Nollywoodský film BlackBerry Babes pojednáva napríklad o tom, ako je dôležité mať správnu značku mobilného telefónu. Baby Police zosmiešňuje všadeprítomnú korupciou v krajine. K náročnejším dielom sa radí October 1 popisujúci obdobie okolo vyhlásenia nigérijskej nezávislosti v 60. rokoch. 

"Sú to témy, ktoré v Afrike poznáme z bežného života - je to napríklad aj otázka mágie, kmeňovej lojality či problematiky modernizácie," dodal publicista Olatunji.

Diváci bez kina 
Podnikateľ Jason Njoku a jeho "Netflix" však zarobil hlavne na tom, že distribúcia nollywoodských filmov funguje veľmi zle. Väčšinou ich nešlo zohnať inde ako fyzicky na lacnom CD disku v Nigérii a okolitých krajinách. 
V 99 percentách prípadov filmy totiž ľudia sledujú v súkromí doma, nie v kine - tie nie sú v Afrike zďaleka tak rozšírené ako vo zvyšku sveta. Na každý predaný originálny disk navyše pripadá päť až desať pirátsky zhotovených kópií. 

Aj preto teraz nigérijskí filmári premýšľajú o tom, ako získať kapitál na kvalitnejšiu tvorbu, s ktorou by uspeli na svetových festivaloch a v globálnej distribúcii.

Najdrahší film Afriky 

"Je totiž vlastne zázrak, že s tak malými rozpočtami Nollywood vôbec funguje," uviedla Jessica Hopeová, šéfka komunikácie stanice iRokoTV. Jedinú šancu tak podľa nej vidia nigérijskí filmári v spolupráci so zahraničím. 
Týmto spôsobom napríklad vlani vznikol najdrahší film v nigérijskej histórii. Snímku s názvom Pol žltého slnka (Half of a Yellow Sun) je milostný príbeh dvoch sestier z obdobia vojny medzi Nigériou a republikou zvanú Biafra v 60. rokoch minulého storočia.
Film podľa slávnej literárnej predlohy nigérijskej prozaičky Chimamandy Adichieovej bol vyrobený v britskej koprodukcii, s rozpočtom vo výške deviatich miliónov dolárov. Teraz sa premieta v kinách v Británii, v lete sa potom predstaví v USA. 

"Nová generácia nigérijských filmárov už nechce tvoriť len, domáce kino, ale chce sa presláviť v zahraničí," komentuje africká filmová kritička Nadia Dentonová pre britský denník International Business Times. "A zároveň predstaviť svetu svoj ​​vlastný pohľad na Afriku."

01 - Modified: 2006-04-12 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Slováci nakúpili bicykle a korčule
01 - Modified: 2024-11-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako zo Šialeného Maxa. Wagnerovci verbujú do Afriky, sľubujú pokojnú službu a množstvo výhod 02 - Modified: 2024-11-19 13:06:38 - Feat.: - Title: Filmový kvíz: Poznáte všetky najobľúbenejšie snímky Slovákov? Otestujte sa, je to ťažšie, ako si myslíte 03 - Modified: 2024-11-15 08:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Sviatky bez nich si nevieme predstaviť. Ovládate tradičné vianočné filmy? 04 - Modified: 2024-11-14 10:30:00 - Feat.: - Title: Nina a Dávid žili na Zanzibare: Nemali sme elektrinu, sprchovali sa v slanej vode a každý deň sme bojovali o prežitie na miestnych cestách 05 - Modified: 2024-11-13 09:00:34 - Feat.: - Title: V metropole Konga nezačali očkovanie proti opičím kiahňam, chýbajú vakcíny
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 01:19