Ruský biznis skupiny PPF, ktorá patrí Petrovi Kellnerovi, spomaľuje. Súvisí to s celkovým nepriaznivým vývojom na ruskom maloobchodnom trhu - klesá predaj tovaru i spotrebiteľských pôžičiek. Práve tieto segmenty sú v Rusku hlavné Kellnerovou doménou a núti českého miliardára zatvoriť niektoré pobočky.
Kellnerova ruská banka Home Credit, ktorá sa špecializuje predovšetkým na spotrebiteľské financovanie, čaká v prvom štvrťroku tohto roka po rade úspešných rokov stratu.
Zásahy centrálnej banky
Dopadá na ňu nielen celkový pokles záujmu ruských zákazníkov o nákupy, ale aj minuloročné zásahy centrálnej banky. Tá sprísnila reguláciu a zvýšila nároky na poskytovateľov úverov. Finančným skupinám sa spotrebiteľské pôžičky prestávajú vyplácať.
Vedenie Home Creditu už rozhodlo o tom, že skupina musí zoštíhliť a zefektívniť chod. Celkom má Home Credit v Rusku vyše 7 000 obchodných miest, z toho 2,2 tisíce sú plnohodnotné bankové pobočky, ktoré poskytujú úvery aj prijímajú vklady. Štyridsiatku z nich Home Credit bez náhrady zatvára, ďalšie sa zmenšujú alebo spájajú. Zmeny sa dotknú celkom ôsmich percent pobočiek ruského Home Creditu.
Zatiaľ čo v Rusku Kellner svoj finančný biznis orezáva, na ázijských trhoch stále rastie. Najväčší angažmán PPF má v Číne, kde už pre Home Credit pracuje 14 tisíc predajcov finančných produktov. Obchody stúpajú tiež vo Vietname či v Bielorusku.
Výpadok ruského trhu však nové teritória nenahradia - expanzia na nich je zatiaľ veľmi drahá, navyše ide v porovnaní s Ruskom o zanedbateľný podiel. Kým ruský Home Credit sa na celkovom objeme aktív skupiny podieľa zhruba tromi štvrtinami (predtým podiel presahoval 80 percent), podiely ázijských filiálok či Bieloruskej dosahujú stále len jednotky percent.
Nejedná sa o prvý neúspech Kellnera v Rusku
V Rusku zaznamenal Kellner ešte jeden obchodný neúspech, nepodarilo sa tu dojednať spojenie obchodného reťazca Eldorado s obdobnou sieťou M Video, ktorú ovláda Alexander Tynkovan. Obe strany sa o fúziu pokúšajú už od roku 2011, pri poslednom kole rokovaní zo spojenia zišlo kvôli rozdielnym cenovým predstavám.
Spojenie oboch hráčov by pritom na miestnom trhu vytvorilo bezkonkurenčného lídra. M Video na ruskom trhu dominuje v predaji elektroniky a domácej techniky, patrí mu cez 300 obchodov vo 139 mestách a jeho predvlaňajší obrat (posledný zverejnený údaj) dosahoval 158 miliárd rubľov. Kellnerové Eldorado síce vlastní o stovku obchodov viac, z hľadiska obratu však za M Videom zaostáva a jeho ročné tržby predvlani prekročili len 112 miliárd rubľov.
PPF nedávno v Eldorade menila vedenie - v marci sa riaditeľom siete stal Ondřej Frydrych, bývalý partner konzultačnej spoločnosti Adastra Business Consulting, ktorá pracovala aj pre Kellnerovu skupinu.
Na šéfovskom poste vystriedal Igora Doležala. Minoritný podiel v Eldorade zároveň preberá Kellnerov bývalý menšinový spoločník v PPF Jiří Šmejc. Ten vlani získal po odchode z akcionárskej štruktúry PPF 13,36 percenta v Home Credite a Air Bank. Teraz preberá jeho investičná spoločnosť Emma Capital rovnaký majetkový podiel aj v ruskom Eldorade.
"Kellner sa snaží Šmejca zaangažovať v manažérskom riadení svojich dcérskych firiem, nechce, aby sa od PPF úplne odstrihol, pretože si ho ako manažéra veľmi cení," hovorí zdroj informovaný o dianí v Home Creditu.