Na začiatku bol jeden hriešnik a jedna krajina. Volkswagen so softvérmi v dieslových motoroch, vďaka ktorým jeho autá mali vypúšťať také množstvo emisií, aby akurát spĺňali emisné limity. Hoci v skutočnosti ich produkovali niekoľkonásobne viac. A ako krajina USA, kde sa na problém prišlo. Neskôr sa zistilo, že takto „načipované“ autá jazdia po celom svete. Teraz však problém môže nadobudnúť väčšie rozmery. K Volkswagenu totiž v emisnom megaškandále môžu pribudnúť ďalšie svetové značky.
Čítajte viac:
Vo Wolfsburgu padajú ďalšie veľké hlavy
Kauza škodí akciám aj ekonomike
Nové mená na zozname
Podľa bruselskej organizácie TransportandEnvironment, odvoláva sa na nich britský Daily Telegraph, normy prekračujú aj vozidlá Citroën C4 Picasso, Opel Zafira či Audi A8. Americká agentúra TTC zas podľa denníka Bild namerala mierne vyššie množstvá aj v prípade BMW. Samotná automobilka už na tieto správy zareagovala a popiera, že by s emisiami podvádzala. „Nie je žiadny rozdiel v emisiách, keď sú autá na testoch alebo na cestách,“ vyhlásil hovorca spoločnosti.
Emócie, že by mohlo ísť o problém naprieč celým odvetvím, však zástupcovia automobiliek nateraz tlmia. „Všetky dieselové autá na európskom trhu dostali certifikát Euro 6,“ povedala pre HN hovorkyňa Cara McLaughlinová. Teda osvedčenie, že splnili emisnú normu.
Priveľké regulácie
Práve podobné normy pritom podľa odborníkov nepriamo nútia automobilky podvádzať. Európsky automobilový trh je preregulovaný a má nereálne ekologické požiadavky – odkazujú. Obmedzenia totiž nekorešpondujú s realitou. „Ak budú autá plniť limity, nastavené na normálnu premávku, budú tak aj naozaj jazdiť. To bude pozitívne pre automobilky aj pre zákazníkov – a regulátori budú spokojní,“ tvrdí Martin Jesný, analytik Slovenského automobilového inštitútu.