Začalo to poklesom zisku, nasledovalo zemetrasenie a tsunami, potom obrovské straty a každoročné sľuby, že firma Sony sa dostane do zisku už na budúci rok. Agentúra Moody´s preto znížila rating japonskej firme na Ba1 z investičného Baa3, čím ju posunula do špekulatívneho pásma.
Šéf firmy Kazuo Hirai sa chce zamerať na ziskové časti biznisu, Snímka: Reuters
Sklamali televízory
V špekulatívnom pásm, je Sony aj v Ratingu agentúry Fitch, agentúra S&P ho stále eviduje v najnižšom investičnom pásme. Sony totiž sklamala trhy stratou, o ktorej informovala v septembri. Spôsobil ju najmä pokles záujmu spotrebiteľov o televízory a najmä počítače a notebooky. Šéf Sony Kazuo Hirai sa už od svojho nástupu vo februári 2012 snaží priviesť firmu do zisku posilnením odvetvia zábavy, filmov, herných konzol a mobilných zariadení. Ratingová agentúra však nedúfa v skoré zlepšenie, preto ponechala výhľad ratingu stabilný. „Ziskovosť Sony by mala ostať slabá a navyše volatilná. Očakávame, že kľúčové odvetvia, ako televízory, fotoaparáty či počítače budú čeliť ďalšiemu odlivu zákazníkov, čo opäť zatlačí na tržby,“ uviedla agentúra vo vyhlásení.
Neistí akcionári
Podľa analytikov je zvláštne, že Moody´s zosekala Sony rating tesne pred vyhlásením štvrťročných výsledkov. „Toto načasovanie akurát zneistí investorov,“ hovorí analytička Mana Nakazora z japonskej pobočky BNP Paribas, ktorú citovala agentúra Bloomberg. „Akcionári boli presvedčení, že Sony mieri k ozdraveniu, no zníženie ratingu naznačuje, že Sony sa stále trápi,“ dodáva.
Japonský výrobca sám predpokladá, že predaj televízorov a počítačov bude postupne klesať. Šéf Kazuo Hirai sa preto chce sústrediť na ziskové projekty, ako napríklad distribúciu filmov či herné konzoly.