Luxusné naftové automobily spoločnosti Volkswagen predávané v Európe sú vybavené rovnakým softvérom, ktorý bol podľa pondelkového vyhlásenia amerických úradov využívaný na falšovanie emisných testov v Spojených štátoch.
Agentúre Reuters to dnes oznámila firma Volkswagen. Automobilka však už v pondelok poprela, že by tento softvér emisie zakázaným spôsobom ovplyvňoval.
10-tisíc naftových motorov
Americký Úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) v pondelok uviedol, že zhruba 10-tisíc naftových automobilov firmy Volkswagen v USA bolo vybavené pomocným zariadením pre reguláciu emisií (AECD), ktoré maskovalo skutočnosť, že autá vypúšťali do ovzdušia až deväťnásobok povoleného množstva oxidov dusíka.
Pondelkové obvinenie sa týkalo motorov s objemom 3,0 litra, používaných v luxusných športovo-úžitkových automobiloch. Dovtedy sa vyšetrovanie sústredilo na menšie naftové motory, u ktorých Volkswagen manipuláciu s emisnými testami priznal.
Systém AECD však podľa Volkswagenu neporušuje regulačné pravidlá v Európe ani v Spojených štátoch. „Softvér AECD neupravuje úroveň emisií, ale zabezpečuje, že katalyzátory rýchlo po naštartovaní studeného motora dosiahnu prevádzkové teploty," uviedla firma.
Dodala, že toto zariadenie inštalovala aj do automobilov v Európe, neupresnila však ich počet. Podľa analytikov zo spoločnosti Barcleys by mohlo ísť o dvadsaťnásobok počtu v USA.
Najväčší škandál v 80-ročnej histórii
Pondelkové obvinenie EPA sa týka automobilov Volkswagen Touareg z modelového roku 2014, Porsche Cayenne z modelového roku 2015 a automobilov Audi A6 Quattro, Audi A7 Quattro, Audi A8 a Audi Q5 z modelového roku 2016.
Volkswagen podľa agentúry Reuters uviedol, že zariadenie AECD používa sedem modelov značiek Volkswagen, Audi a Porsche z modelových rokov 2014 až 2016. Dodal, že zariadenie je inštalované tiež u niektorých dvojlitrových motorov z modelového roku 2016.
Volkswagen už v septembri priznal, že do jedenástich miliónov naftových áut s objemom motora až dva litre inštaloval softvér umožňujúci manipulovať s meraním emisií. Najväčší škandál v 80-ročnej histórii Volkswagenu výrazne znížil trhovú hodnotu podniku, donútil k odchodu dlhoročného generálneho riaditeľa Martina Winterkorna a viedol k vyšetrovaniu po celom svete.