Ani luxusné meno už nie je zárukou úspechu. Svoje by o tom vedela rozprávať talianska módna ikona Prada. Len za posledný rok stratili akcie spoločnosti viac ako tretinu svojej hodnoty. O nič lepšie na tom nie sú ani samotné tržby spoločnosti, ktoré spadli o 5,6 percenta. „Prepad akcií módneho domu Prada je odrazom jej nepresvedčivých ekonomických výsledkov. Zásoby spoločnosti od januára rastú, čo hovorí o nezáujme o jej produkty,“ hovorí pre HN Lukáš Lóci, analytik spoločnosti Capital Markets.
Svetoznáma talianska značka dopláca na čoraz silnejšiu konkurenciu v podobe Michaela Korsa či Tory Burch, ktorí ponúkajú luxusné tovary za oveľa nižšie ceny.
Kľúčový trh sklamal
Boj o predaj luxusných výrobkov však nie je jediným segmentom, kde značka stráca. Problém má módny dom aj s dopytom po svojich kožených produktov v Ázii ale aj v Európe. „Na predajoch sa negatívne prejavili protesty v Hongkongu, čo je zároveň jeden z hlavných trhov Prady,“ dodáva Jiří Šimara, analytik spoločnosti Cyrrus. Tento regionálny trh pritom generuje 38 percent z jeho tržieb. A Európa so svojimi ekonomickými problémami a slabším rastom, ktorý núti spotrebiteľov viac šetriť, Pradu z prepadov zjavne nevytiahne.
To, že značka prechádza ťažkým obdobím, priznáva už aj samotný generálny riaditeľ spoločnosti Patrizio Bertelli. „Rok 2014 sa ukázal viac náročný, než sa očakávalo. Kvôli ťažkej medzinárodnej ekonomickej situácii prechádza luxusný majetok určitým prenastavením. Sme však presvedčení, že máme pozitívny strednodobý výhľad rastu, aj keď sme si vedomí zvýšenej úrovne hospodárskej súťaže,“ povedal generálny riaditeľ Prady.
Menej nových obchodov
Zvyšok luxusného sveta však až takéto negatívne dosahy nehlási. „Konkurencia sa sťažuje rovnako ako Prada na znižujúci sa dopyt v Ázii a Európe a fluktuáciu mien, no na ziskovosti a výkonnosti ich akcií sa to neodzrkadlilo tak negatívne,“ uzatvára Lóci.
Čoraz častejšie sa tak objavujú otázky, či taliansky módny dom Prada v budúcnosti nestratí svoje meno vo svete módy. Odborníci však takúto možnosť nepripúšťajú. „Renomé značky pravdepodobne nestratí, ale v najbližšom období sa budú snažiť zvyšovať efektivitu svojich štruktúr a operačnú výkonnosť svojich existujúcich predajní,“ predpokladá Lóci. Predstavitelia firmy tak už avizovali znižovanie nákladov a otváranie menej obchodov, než sa pôvodne plánovalo v budúcom roku.