Potom, čo úrady vlani postavili službu UberPop v Nemecku mimo zákon, hľadala americká firma cesty, ako k sebe nalákať licencovaných taxikárov. To sa však nedarí, píše iDnes.cz.
Snaží sa, ako sa len dá
Kozmopolitný Frankfurt bol so 690 tisíc obyvateľmi pre majiteľa Uber logickým cieľom. Do jeho centra plného bánk a nákupných centier mieria finančníci aj ľudia za nákupmi. Dopyt po taxi službách v špičkách nestačí na to, aby svojimi viac ako 1 700 vozidlami pokryla ponuku. Viac taxikárov však v meste byť nesmie, ich počet je podobne ako inde v Nemecku obmedzený.
A tak sa pred takmer dvoma rokmi mnohým mohlo zdať, že Uber mieri do Frankfurtu za istým obchodným úspechom. Lenže sa prepočítal. Služba UberPop, ktorá prostredníctvom mobilnej aplikácie prepája zákazníkov s vodičmi Uber v blízkom okolí, bola postavená mimo zákon.
Uber preto začal hľadať spôsoby, ako uspieť. Snažil sa na svoju stranu zlákať licencovaných taxikárov, aby podnikal v zákonných mantineloch, lenže narazil na ich neochotu, napísal denník The New York Times.
Nemecká kultúra je iná
"Nie je súčasťou nemeckej kultúry robiť niečo, čo robil Uber," vyjadril sa Hasan Kurt, taxikár s 20-ročnou praxou, jeden z mnohých, ktorí neprestúpili. "Nepáči sa to nám, vláde a dokonca ani zákazníkom," dodal.
Licencovaným taxikárom prekáža, že taxi služby prostredníctvom Uberu ponúkajú nepreškolených vodičov, ktorí ani nemusia absolvovať zdravotné prehliadky ako profesionáli.
Nie len Nemecko
Uber sa z Frankfurtu stiahol po 18 mesiacoch. Nie je však prvým mestom v Európe, kde svoj boj vzdal. Po dvoch rokoch prevádzkovania služby odišiel tiež z Hamburgu a Düsseldorfu.
Nejde však o úplný odchod z Nemecka, firma pôsobí ešte v Mníchove a v Berlíne. Svoje služby nedávno prestal Uber, ocenený teraz na 62,5 miliardy dolárov, ponúkať najnovšie tiež v holandskom Amsterdame.
V niektorých ďalších európskych mestách je na službu vyvíjaný nátlak, aby sa stiahla alebo prinajmenšom bola pod prísnejšou kontrolou. V Paríži a Madride čelí nevyberaným útokom miestnych taxislužieb a v Londýne sa rodí plán, ktorý by Uber reguloval.
Práca pre tisíce ľudí
Uber požiadal Európsku komisiu, aby vo veci intervenovala. Čaká sa, že európske vyšetrovanie nemeckého zákazu služby UberPop skončí tento rok. Firma tvrdí, že by mohla v Nemecku zamestnať tisíce ľudí, ak bude môcť slobodne podnikať, však nie je jasné, s koľkými vodičmi má zmluvu.
"Urobili sme chyby? Určite," pripúšťa prevádzkový riaditeľ pre Európu Mark MacGann. "Ale súčasný systém v Nemecku umelo chráni zavedených hráčov, ktorí si myslia, že im trh patrí."