Malaysia Airlines, ktoré čelia škandálu sa zmiznutým Boeingom letu MH370, majú veľké finančné problémy. Problémy sú síce dlhodobé, ale tento incident ich ešte vyhrotiô. Zdá sa, že ak firma nepristúpi k masívnej reštrukturalizácii, môže zbankrotovať.
Pred zmiznutím lietadla firma reportovala päť stratových štvrťrokov po sebe. Po zmiznutí letu MH370 sa ale situácia ešte vyhrotila. Vzhľadom na to, že v onom lietadle boli približne dve tretiny pasažierov Číňania, tamojší turisti začali vo veľkom počte rušiť lety s touto spoločnosťou. Údajne ide už o niekoľko desiatok tisíc odrieknutých leteniek. Na to je ešte potrebné pripočítať nezáujem Číňanov o nové letenky a to v súčte posiela Malaysia Airlines na hranicu bankrotu.
Veľkým dlhodobým problémom je pre pološtátnu malajzijskú leteckú spoločnosť hlavne to, že v poslednom čase veľmi rástol dopyt po letoch do a z bohatnúcej Číny. Na tom bola postavená stratégia managementu a tá sa teraz zdá byť v troskách. Len v marci klesol dopyt z Číny o 60 percent a ani v ďalších mesiacoch sa toto číslo príliš nezmenilo.
Východiskom z tejto situácie je nevyhnutný rez do štruktúry alebo chodu firmy či urovnanie vzťahov s Čínou. Môže ísť o nejaké divestície (špekuluje sa o inžinierskej divíziui), výrazné prepúšťanie (problém so silnými odbormi) či finančné injekcie štátu ako minoritného akcionára (zatiaľ to odmietajú). Ak nič z toho neprejde, potom asi managementu neostane nič iné ako riadený bankrot.
Malaysia Airlines by sa tak stala právne a asi jedinou objatí zo spoluvinníkov tragédie. A hlavný dôvod nie je ten, že ich lietadlo spadlo . Veď pád lietadla Air France pred niekoľkými rokmi firmu tiež nezlikvidoval. Navyše oni to lietadlo len kúpili a prevádzkovali, ale vyrobené bolo firmou Boeing a motory dodal Rolls Royce. Lenže tieto dve firmy od začiatku pátrania stáli múdro bokom, veľmi sa nevyjadrovali a nechali v tom kúpať sa Malaysia Airlines.