Sieť občerstvení sa vyprážanými kurčatami KFC stratila na americkom trhu poprednú pozíciu vo svojom sektore, predbehol ju vo svete málo známy reťazec Chick-fil-A. Ten má pritom oveľa menej reštaurácií, v nedeľu má zatvorené a za svoje trvanie na kresťanských princípoch sa stal terčom útokov ľavicových aktivistov a politikov.
Kresťanstvo a kurčatá
Chick-fil-A je veľmi silný na americkom Juhu, odkiaľ v posledných rokoch expanduje a opiera sa pritom o lojalitu svojich zákazníkov. Uviedol to na základe firemných správ server Bloomberg BusinessWeek.
KFC sa v minulých rokoch označovala za "lídra v americkom segmente (fastfoodov) vyprážaných kurčiat", v nedávnej výročnej správe už ale tieto slová chýbajú. Americké reštaurácie KFC v roku 2013 zarobili 4,2 miliardy dolárov, zatiaľ čo tržby Chick-fil-A podľa firmy Technomic prekročili päť miliárd dolárov.
Chick-fil-A mala vlani v USA 1775 prevádzok, zatiaľ čo reťazec plukovníka Sandersa ich prevádzkoval 4491. Chick-fil-A ale dosiahla v priemere na jednu prevádzku tržieb 3,2 milióna USD, čo bol viac než trojnásobok proti reštauráciám KFC. Chick-fil-A má najvyššie priemerné tržby z fastfoodových reštaurácií v USA už od roku 2010.
Stagnujúci KFC
KFC dosiahla maximum v USA v roku 2004, keď tam mala 5500 reštaurácií a podiel 46 percent vo svojom segmente. V poslednom desaťročí ale reťazec stagnoval a reštaurácie uzatváral, zatiaľ čo Chick-fil-A prudko expandoval. Analytici poukazujú na bohatú raňajkovú ponuku Chick-fil-A a menu, ktoré sa odlišuje od väčšiny iných reťazcov. Reťazec teraz chce výrazne expandovať mimo amerického Juhu, povedal jeho hovorca.
Chick-fil-A vďaka lojalite zákazníkov príliš neuškodili predvlaňajše pokusy homosexuálnych aktivistov o bojkot jeho reštaurácií ani snahy demokratických politikov zakázať otváranie prevádzok firmy v niektorých mestách, ako napríklad v Chicagu. Boli to reakcie na to, že prezident firmy Dan Cathy sa vyslovil na podporu tradičného manželstva a proti homosexuálnym zväzkom. Firma ani cez prudkú expanziu nemieni opustiť praxi uzatváranie reštaurácií v nedele a na Vianoce a pokladá ju za jeden z prvkov svojho úspechu.
Počiatky firmy sa datujú do roku 1946, kedy Samuel Truett Cathy otvoril prvú reštauráciu na predmestí Atlanty. Po roku 1961, kedy Cathy využil technickú inováciu spočívajúcu v tlakovom pečenie kurčiat, sa jeho firma začala rýchlo rozrastať a v roku 1967 otvorila prvú reštauráciu pod značkou Chick-fil-A.