Škandál nemeckej automobilky Volkswagen s manipuláciami emisií pri naftových autách zasiahne v strednej a východnej Európe najviac českú a maďarskú ekonomiku, odhadli analytici Bank of America. Hospodársky rast oboch krajín by podľa nich mohli dopady škandálu znížiť v najhoršom prípade o 1 až 1,5 percentuálneho bodu, píše portál iDnes.cz.
Pre českú ekonomiku by to napríklad mohlo znamenať, že tempo rastu na úrovni 2,8 percenta, ktoré pre budúci rok odhaduje Česká národná banka, by sa mohlo spomaliť až na 1,3 percenta.
Rovnako tak sa podľa analytikov banky zhorší aj bilancia oboch krajín na bežnom účte, ktorý odráža najmä bilanciu zahraničného obchodu. Ekonomiky strednej Európy podporovali v posledných rokoch vývoz tovaru vrátane automobilov do Nemecka a ďalších krajín eurozóny. Škandál Volkswagenu, ktorý je majiteľom najväčšieho českého výrobcu automobilov Škoda Auto, by mohol zraziť predaj vozidiel celej skupiny.
"Význam automobilového priemyslu a silné napojenie na nemeckých výrobcov stavia krajiny strednej a východnej Európy do pozície, kedy sú výnimočne zraniteľné dopadom prípadu Volkswagen," uviedli analytici banky podľa agentúry Bloomberg. "Česká republika a Maďarsko tým budú zrejme zasiahnuté najviac," dodali.
V Maďarsku skupina vyrába motory a vozidlá koncernovej značky Audi. Vplyv škandálu na ekonomiky Poľska a Rumunska bude podstatne menší, banka tam očakáva zníženie rastu o menej ako pol percentuálneho bodu.
Priamy vplyv na Rusko, kde sa skupina Volkswagen podieľa na tamojšej produkcii automobilov asi piatimi percentami, bude obmedzený. V dlhodobejšom pohľade ale môže aféra "dieselgate" znížiť európsky dopyt po vývoze ruskej nafty, ktorý od začiatku tisícročia ťaží z boomu naftových vozidiel v Európe, uviedli analytici.
Volkswagen minulý týždeň priznal, že softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií inštaloval do približne 11 miliónov naftových áut v celom svete, z toho zhruba 1,2 milióna vozidiel značky Škoda.