Štát sa môže v budúcnosti dočasne odkloniť od vyrovnaného rozpočtu. A to v prípade, ak si to vyžiadajú reformy či veľké investície. Takúto možnosť pripustil po dnešnom rokovaní vlády minister financií Peter Kažimír (Smer-SD).
"Dočasný odklon od nuly je prijateľný a určite schváliteľný aj európskymi orgánmi z hľadiska medzinárodných pravidiel," konštatoval šéf rezortu financií. Súvisí to však podľa jeho slov aj so zákonom o rozpočtovej zodpovednosti, tzv. dlhovou brzdou, a preto je na taký postup potrebná zhoda naprieč celým politickým spektrom.
Kľúčové je podľa Kažimíra dostať do vyrovnaného hospodárenia základné fungovanie štátu. Zároveň zdôraznil aj potrebu dočerpania všetkých peňazí, ktoré sú zadarmo, čiže eurofondov. Ak ale aj potom bude potrebné napríklad dobudovať úseky ciest, ktoré pomôžu zaostávajúcim regiónom, je podľa neho správne položiť si otázku, či sa financie štátu odklonia z tohto dôvodu od nulového hospodárenia. "Všetci rozumní investujú aj na dlh, to je úplne prirodzené aj v súkromnom sektore," argumentoval.
Či by sa teda mohol napríklad obchvat Bratislavy stavať namiesto PPP projektu (projekt verejno-súkromného partnerstva) zo štátnych peňazí, je však podľa neho predčasné povedať. V súčasnosti prebieha koncesný dialóg medzi ministerstvom dopravy a štyrmi uchádzačmi. Jeho výsledky ešte nie sú známe a až tie prinesú štátu odpovede. "Výsledky, ktoré vzídu zo súťaže, stanovia parametre na porovnanie, či je takýto spôsob výstavby výhodný alebo nevýhodný," avizoval minister.
Dnes sú podľa neho známe len odhady, s ktorými sa do tendra išlo. Tie hovoria o tom, že celková odhadovaná cena zákazky by mohla dosiahnuť 4,53 miliardy eur. "Podľa mojich informácií má byť výsledok oveľa lepší, ale musíme si počkať," doplnil Kažimír.