Symbol obchodovania minulého režimu Tuzex má nového majiteľa. Tridsaťročný Otto Fiamin sa chystá nadviazať na osvedčený model značky Tuzex, ktorý obohatí o moderné technológie ako aplikácie pre inteligentné telefóny a tablety. Pod značkou chce prevádzkovať aj ďalšie obchodné aktivity.
"Cieľom Tuzexu je zmeniť desiatky rokov nemenný spôsob nakupovania tak, aby korešpondoval s 21. storočím. V prvej fáze sa sústredíme na spojenie známej tuzemskej značky a moderných technológií, akými sú napríklad aplikácie pre inteligentné telefóny a tablety," uviedol pre iDNES.cz nový majiteľ značky Tuzex Otto Fiamin. Podrobnosti k tomu, ako bude chystaný projekt vyzerať alebo čo presne ponúkne, však neoznámil.
Tridsaťročný Fiamin sa podľa svojich slov nechystá konkurovať veľkým českým retailovým predajcom akými sú Alza.cz alebo Mall. Povedal ale, že so značkou Tuzex zacieli na koncových zákazníkov. Do budúcnosti plánuje s hlavičkou Tuzex zaštítiť aj ďalšie obchodné aktivity.
"Keď sa pozriete na katalóg Tuzexu z osemdesiatych rokov, bol v podstate Amazonom svojej doby. Značka Tuzex je známa po celom svete. Keď sme nášmu dodávateľovi z Holandska predstavovali podnikateľský zámer ako projekt Tuzexu, značku dobre poznal, aj to nás veľmi potešilo," dodáva Fiamin ktorý konkrétnu podobu prvej fázy podnikateľského zámeru predstaví ku koncu októbra.
"Obdobným spôsobom, ako to vo svojich odboroch dokázali Tesla, Zappos či Uber, sa aj Tuzex chystá boriť zažité zvyklosti. Táto zmena prispeje v priebehu niekoľkých mesiacov k oživeniu trhu na základe pripravovanej revolúcie v nakupovaní," doplnil Otto Fiamin.
Čítajte aj:
Luxus v púšti totality. Tuzex nás menil na frajerov
Štát nás chcel mať v Tuzexe. Pomáhal si trikmi
Nový majiteľ značky má za sebou skúsenosť v obchode s ojazdenými autami, v rokoch 2009 až 2014 bol menšinovým spolumajiteľom autobazáru VIP: Dynamic Cars z Dobrušky. Fiamin vlani kúpil podiel v spoločnosti Tuzex Travel, ako presne sa k obchodnej značke Tuzex dostal, zatiaľ neoznámil.
V rokoch 2006-2012 bola pod značkou Tuzex prevádzkovaná cestovná agentúra a obchod so zákazkovým tovarom a službami. V polovici roka 2014 prešli práva a ochranná známka na spoločnosť TUZEX CZ sro, ktorá sľubovala oživenie legendárnej značky počas tohto roka. Firma známku využila napríklad pre vydanie obmedzenej edície autolekárničiek.
Značka Tuzex sa spája predovšetkým s minulým režimom. V tej dobe išlo prakticky o jediné miesto, kde sa dala dostať západná spotrebná elektronika, potraviny, vozidlá, oblečenie a kozmetika. Tovar bol exkluzívny a navyše nedostatkový.
Pôvodný Tuzex skrachoval v roku 1998, konkurz nie je dodnes vysporiadaný. "Prišiel som do Tuzexu až v polovici 90. rokov, vtedy to už bola rozkradnutá spoločnosť. Čo sa v nej dialo na začiatku deväťdesiatych rokov si snáď ani nechcem pripomínať," uviedol likvidátor spoločnosti Jiří Haramul predvlani v rozhovore pre MF DNES. "Bola to už vytunelovaná, zadlžená a rozkradnutá spoločnosť," dodal.
Podľa Haramula bol akýkoľvek pokus o jeho oživenie a znovu uvedenie značky Tuzex k životu vzhľadom k nemožnosti financovania vopred odsúdený na neúspech.