Oceliarske spoločnosti a ťažký priemysel mení spôsob nákupov surovín. Ťažký priemysel v Európe nezažíva dobré obdobie. K problémom ako sú čínsky dumping či emisné regulácie sa pridáva tiež ukrajinská kríza. Kvôli rusko-ukrajinskému konfliktu európski priemyselníci prichádzajú o významné zdroje surovín. Musia preto hľadať nových dodávateľov a nahrádzať dodávky komplikovanejšími cestami.
"Napríklad košická US Steel dováža železnú rudu po mori až zo Severnej Ameriky, pričom sa dá očakávať, že v tom bude pokračovať aj naďalej. Transportné náklady sú pravdepodobne oveľa vyššie ako v prípade dovozu z Ukrajiny," hovorí pre idnes.cz analytik Cyrrus Jiří Šimara.
Hoci sa Európska únia vlani pokúsila oživiť ukrajinský dovoz do EÚ oslobodením od colných poplatkov, jej plány nevyšli. Jednoducho preto, že mnoho z banských spoločností zastavilo na Donbase prevádzku.
Straty v Donbase
Známe sú napríklad problémy impéria miliardára Rinata Achmetova, ktorý od vypuknutia konfliktu medzi Ukrajinou a Ruskom prišiel o majetok viac ako päť miliárd dolárov. Väčšinu firiem vlastní práve v Donbase. Región tvoriaci len päť percent územia Ukrajiny pritom produkoval 20 percent HDP a 25 percent exportu celej krajiny.
Ukrajinské firmy nevedia využiť bezcolný režim jednoducho preto, že nič neprodukujú alebo boli zničené ich prepravné trasy. "Donbas bol historicky ťažobnou a priemyselnou oblasťou, ktorej najvýznamnejším obchodným partnerom bolo Rusko. Kvôli aktuálnej kríze sú tieto väzby pretrhané a teraz bude záležať na tom, ako rýchlo sa podarí nájsť východisko zo súčasných politických problémov. Nech už bude riešenie akékoľvek, teda či zostane Donbas naďalej súčasťou Ukrajiny alebo nie, mal by región viac diverzifikovať svoju odberateľskú sieť. Ideálne o ázijské a blízkovýchodné krajiny," hovorí Jiří Šimara.
Export do Európskej únie nevzrástol ani po zblížení s Ukrajinou po podpise asociačnej dohody. V roku 2015 poklesol medziročne o 35,6 percenta. Export priemyselných surovín ako železná ruda a uhlie pritom tvorí takmer polovicu celého exportu do Európskej únie.
Ceny rudy sú na dne
Podniky v Európe musia klesajúci dovoz z východu nahrádzať nákladnejším importom zo Severnej a Južnej Ameriky. Tamojší dodávatelia vozia suroviny po mori a následne najčastejšie po poľských cestách a koľajniciach.
Ako pre iDNES.cz uviedli české oceliarne, ukrajinská kríza ich priamo nezasiahla. Problém sa ich však dotýka nepriamo. Rozbeh nových banských destinácií v iných častiach zemegule tlačí ceny železnej rudy ku dnu. "Ceny niektorých surovín klesajú, čo so sebou ale nesie aj pokles cien oceľových výrobkov," hovorí hovorca ArcelorMittal Ostrava Barbora Černá Dvořáková.
Cena rudy padá naozaj závratným tempom. "Od začiatku tohto roka sa prepadla cena železnej rudy o viac ako 40 percent a dostala sa tak až k hladine 40 dolárov za tonu. Ešte v roku 2011 sa pritom táto komodita obchodovala aj za viac ako 180 dolárov za tonu," potvrdzuje analytik J&T Banky Bohumil Trampota.
V kombinácii s rastúcim objemom dovozu čínskej ocele do Európy tak dochádza k problémom českých oceliarov. Ako pre iDNES.cz potvrdili všetci hráči na českom trhu, kvôli prepadom tržieb musia významne šetriť. Nie je vylúčené, že redukcia zasiahne aj do zamestnanosti v oceliarňach.