Najväčšie tohtoročné IPO (burzové debuty) na amerických burzách sa čakajú od internetových čínskych firiem. Ešte než v najbližších týždňoch uskutoční svoj primárny úpis akcií očakávaná Alibaba, predstaví sa už vo štvrtok na technologickej burze Nasdaq čínska obdoba mikroblogovacej siete Twitter - Weibo od spoločnosti Sina.
Čaká sa na debut
Zatiaľ ale táto veľká udalosť pre čínsku firmu zaostáva za očakávaniami. Weibo podľa Financial Times v stredu upísalo 16,8 milióna kusov akcií po 17 dolároch. Firma tak získala 285 miliónov dolárov. Všetky tieto údaje vrátane počtu predaných kusov akcií sa pohybujú na spodnej hranici dopredu oznámeného rozptylu. Podľa FT za to môže padajúce technologický trh a obava z rastúcej konkurencie.
Ako ocení celú spoločnosť burza, je potrebné počkať minimálne do štvrtkového začatia obchodovania na Nasdaq. Ako uvádza CNBC, podľa upisovacej hodnoty je zatiaľ spoločnosť cenená na 3,46 miliardy dolárov, teda asi osminu toho, na koľko si trh v súčasnosti cenia Twitter (v stredu po skončení obchodovania bola jeho trhová kapitalizácia 26,2 miliardy dolárov). Zároveň sa jedná o štvrtinu sumy, na ktorú bol Twitter ohodnotený pri svojom minuloročnom IPO.
Porovnanie s vlaňajším ostro sledovaným IPO Twitteru sa asi Weibo v nadchádzajúcich dňoch nevyhne. A to hneď z niekoľkých dôvodov. Jednak je zrejmé uplne základná inšpirácia - aj Weibo je vo svojej podstate mikroblogovacej služba, ktorá dovolí odosielať odkazy s dĺžkou maximálne 140 (v tomto prípade čínskych) znakov.
Podobný je aj aktuálny podiel užívateľov medzi počítačovou populácií na kľúčovom trhu. Weibo podľa najnovších údajov uvádza, že v marci malo 143 miliónov aktívnych používateľov. A konečne: podobne je na tom aj v účtovných výsledkoch - rovnako ako Twitter sa pohybuje v mínuse. V tohtoročnom prvom štvrťroku prerobila spoločnosť 45 miliónov dolárov, dvakrát viac ako pred rokom. Navyše ani pohľad do budúcnosti nemusí byť ružový. Podľa serveru CNN Money ale panujú obavy, že minuloročné celkové príjmy vo výške 183 miliónov dolárov sú už za zenitom.
Alibaba môže zabodovať
Navyše sa na scéne objavil súper, ktorému sa darí rásť a priťahovať nových používateľov oveľa rýchlejšie. Ide o službu Wech, pre zmenu obdobu amerického WhatsApp.
Dôležitým prvkom v samotnej existencii Weibo je samozrejme aj cenzúra. Tá tým, že znemožňuje pôsobenie svetovo rozšíreným sociálnym sieťam Facebook, Twitter alebo YouTube, podporila rozmach čínskej sociálnej siete. Zároveň sa ale samotní cenzori podľa analýzy amerických a čínskych vedcov na sieti veľmi čulo pohybujú a v kombinácii s vyhľadávacími algoritmami dokážu za niekoľko desiatok minút zachytiť a zmazať až 30 percent "závadných" správ. Tými sú myslené napríklad zmienky o demokracii alebo ekológii.
Zmazanie svojich účtov sa tak od cenzorov dočkal napríklad známy umelec Aj Wej - wej alebo hongkonský spevák Gigi Leueng.
Hoci najočakávanejšia udalosť tohtoročnej sezóny - IPO Alibaba, ktoré má ambíciu prekonať Facebook a byť najobjemnejším úpisom za posledné roky - má ešte len prísť, čínsku obdobu Amazonu a eBay zaujímala už burzová premiéra Weibo. Alibaba totiž so spoločnosťou Sina Weibo spoluvlastní a úpis akcií využila na to, že svoj podiel zvýšila na 32 percent. Na globálnej prepojenosti celému príbehu ešte dodáva fakt, že v e - shope Alibaba má okrem japonského operátora SoftBank (vlastní 37 %) 24 % podiel aj americké Yahoo.