Kúpa auta, zariadenie domácnosti, či refinancovanie starého úveru. Aj na takéto účely využili ľudia spotrebné úvery, ktorých objem pred vianočnými sviatkami rástol rýchlejšie ako po iné mesiace roka. "Vianoce sú obdobím, kedy ľudia vo zvýšenej miere využívajú spotrebné úvery. Bežne pred Vianocami narastá počet úverov aj o 50 % oproti ostatným mesiacom roka," konštatuje hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová.
Medziročný nárast spotrebiteľských úverov zaznamenávajú pred sviatkami všetky banky na Slovensku. Napríklad Tatra banka poskytla pre Vianocami o 20 % viac bezúčelových spotrebných úverov, Slovenská sporiteľňa poskytla v novembri takmer 10.000 úverov v celkovom objeme takmer 42 miliónov eur, čo je v porovnaní s bežnými mesiacmi nárast viac ako o tretinu, UniCredit Bank Czech republic and Slovakia stúpol objem poskytnutých úverov medziročne viac ako o 30 %. Sberbank Slovensko za 10 mesiacov tohto roka zaznamenala nárast objemu spotrebných úverov o 48 %.
"Z praxe môžeme potvrdiť, že približne 25 % zo všetkých žiadostí o spotrebný úver je za účelom refinancovanie pôvodne poskytnutých úverov z iných bánk," približuje hovorkyňa UniCreditu Zuzana Ďuďáková. Pracovníci OTP banky podľa slov jej hovorcu Martina Šaboa zase majú skúsenosti, že klienti tieto peniaze využívajú aj na nákup vianočných darčekov. "Zaznamenávame zvýšený záujem o všetky úverové produkty. V tejto oblasti je najväčší záujem o konsolidáciu úverov," hovorí o ďalšom využití požičaných peňazí hovorkyňa Poštovej banky Naďa Urabanová.
Podobnú skúsenosť má aj Sberbank Slovensko. Z prieskumu, ktorý si dala banka urobiť, vyplýva, že ľudia za spotrebné úvery najčastejšie kupujú autá a skrášľujú si bývanie. "Prieskum zároveň potvrdil aktuálny trend medzi slovenskými spotrebiteľmi, ktorí sa čoraz viac zaujímajú o zníženie ich splátok za úvery. Medzi top najčastejšie dôvody sa tak dostalo aj refinancovanie starých dlhov," dodáva hovorkyňa banky Ľubomíra Chmelová.
Finančné domy v tomto roku pred vianočnými sviatkami lákali klientov najmä na nižšie úrokové sadzby, či odpúšťanie poplatkov pri spotrebných úveroch a hypotékach. Podľa odborníka portálu Finančná hitparáda Maroša Ovčaríka bola tohtoročná "vianočná" kampaň bánk porovnateľná s minulým rokom. "Intenzita akcií v bankách je minimálne taká ako minulý rok, ak nie väčšia. Banky lákajú najčastejšie na odpustenie vstupného poplatku a zníženie úrokových sadzieb," zhodnotil Ovčarík.