Tokijská burza vo štvrtok zastavila obchodovanie s akciami Mitsubishi Motors, pretože pre pohltenie predajných príkazov sa s nimi nepreviedol jediný obchod.
Úrady uskutočnili raziu v závode Mitsubishi v meste Okazaki v strednom Japonsku, uviedla BBC. Firma oznámila, že manipulácie sa týkali asi 625 tisíc vozidiel, vrátane minivozidiel, ktoré pre Mitsubishi dodával konkurenčný Nissan Motor a ktoré sa predávajú len v Japonsku.
Manipulácie s testami sú vážne
Hovorca vlády uviedol, že kabinet považuje manipulácie s testami spotreby v Mitsubishi za „mimoriadne závažný prípad“. Úrady firme prikázali, aby do 27. apríla predložila kompletnú správu o prípade. „Na základe faktov, ktoré budeme mať z prehliadky a zo správy, ktorú nám spoločnosť dodá, by sme chceli zistiť rozsah nezrovnalostí čo najskôr,“ uviedol šéf úradu vlády Jošihide Suga.
Analytik Akira Kišimoto, ktorý skúma automobilový trh v banke JPMorgan, odhaduje, že prípad by mohol Mitsubishi vyjsť na viac ako 50 miliárd jenov (približne 400 miliónov eur). Okrem odškodnenia zákazníkov a nákladov na výmenu súčiastok, bude cena zahŕňať aj kompenzáciu pre Nissan, ktorý na manipulácie prišiel.
Ak sa s akciami firmy na tokijskej burze neuskutoční obchod za deň, považuje burza za platný kurz cenu indikovanú v obchodných príkazoch. Tá vo štvrtok klesla o maximálne povolených 20 percent na 583 jenov, čo bolo nové rekordné minimum. Za dva dni tak akcie Mitsubishi stratili tretinu hodnoty, čo predstavuje stratu celkovo 2,5 miliardy dolárov (2,197 miliárd eur).
Podľa generálneho riaditeľa zastúpenia Mitsubishi v ČR Martina Kroba, konal výrobca rýchlo a rozhodne. „Sme si vedomí toho, že tento problém môže vyvolať znepokojenie u niektorých našich zákazníkov. Každopádne by som chcel všetkých uistiť, že sa nesprávne vykonávané testovanie spotreby paliva týka len modelov vyrábaných pre Japonsko a predávaných výhradne na tomto trhu,“ povedal médiám.
Chybné autá miznú zo showroomov
Firma už pozastavila výrobu a predaj modelov eK, eK Space a Dayz Roox, ktorých sa manipulácie týkali. Ide o takzvané minivozidlá s objem motora do 660 kubických centimetrov pre domáci trh.
Mitsubishi sa už niekoľko rokov snaží získať späť dôveru zákazníkov, o ktorú prišla po škandále so závadami na začiatku tohto storočia. Škandál vypukol potom, čo sa ukázalo, že automobilka od 70. rokov zatajovala vo svojich vozidlách veľa problémov.
Škandál Mitsubishi prichádza v čase, keď je automobilový priemysel kvôli škandálu Volkswagenu pod drobnohľadom úradov. Volkswagen vlani priznal, že do vozidiel s naftovými motormi inštaloval softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. Po celom svete sa škandál týka približne 11 miliónov naftových áut.