Nemecký zväz investorov DSW chce prinútiť automobilku Volkswagen k nezávislej previerke škandálu s emisiami, ktorá by doplnila terajšie interné vyšetrovanie. Zväz dnes oznámil, že už vzniesol požiadavku, aby bolo hlasovanie o nezávislej previerke zaradené na program júnového valného zhromaždenia akcionárov.
"V prípade nezávislého vyšetrovania si môžete byť istí, že výsledky budú zverejnené. Pri vnútornom vyšetrovaní neviete, či sa postupovalo transparentne," povedal dnes hovorca DSW Jürgen Kurz.
Nezávislé vyšetrovanie by podľa zväzu malo okrem iného zistiť, odkedy vedenie koncernu o manipuláciach s testami emisií vedelo. Malo by tiež posúdiť, či automobilka urobila opatrenia, ktoré by v budúcnosti zabránili ďalším škandálom.
Šance veľké nie sú
Zväz pripúšťa, že šance na schválenie nezávislého vyšetrovania na valnom zhromaždení nie sú príliš veľké. Rodiny Porscheovcov a Piëchovcov, ktoré vlastnia cez polovicu hlasovacích práv, by totiž návrh mohli odmietnuť. V takom prípade sa DSW mieni obrátiť na súd.
"Potom by záležalo na rozhodnutí sudcu. Verím ale, že máme veľmi dobré šance," uviedol prezident DSW Ulrich Hocker.
Volkswagen poveril interným vyšetrovaním škandálu americkú právnickú firmu Jones Day. Podľa Kurza ale neexistujú žiadne záruky, že drobní akcionári Volkswagenu získajú k nálezom firmy Jones Day prístup.
Automobilka tento mesiac uviedla, že podľa doterajších výsledkov vyšetrovania neboli zo strany predstavenstva nijako významne a jednoznačne porušené povinností. Dozorná rada preto odporučila akcionárom, aby na júnovom valnom zhromaždení minuloročnú prácu predstavenstva schválili. Podrobnejšie informácie o výsledkoch vyšetrovania Volkswagen zatiaľ odmieta poskytnúť s tým, že previerka stále pokračuje.
Predstavenstvo odmeny dostane
Volkswagen vlani priznal, že do áut s naftovým motorom inštaloval softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. Po celom svete sa aféra týka približne 11 miliónov naftových áut, vrátane asi 1,2 milióna vozidiel Škoda Auto.
Volkswagen vlani kvôli nákladom spojeným so škandálom vykázal stratu 1,6 miliardy eur, čo predstavuje najvyššiu celoročnú stratu v jeho histórii. Škandál vlani automobilku pripravil o viac ako 16 miliárd eur a predpokladá sa, že náklady spojené s aférou sa budú ďalej zvyšovať.
Volkswagen koncom apríla oznámil, že napriek rekordnej strate hodlá 12 súčasným a bývalým členom predstavenstva za minulý rok vyplatiť celkovo 63,24 milióna eur.